17% inkomsten komt uit website

Vorig artikel Volgend artikel
17% inkomsten komt uit website

De Tijd, de financiële krant die eigendom is van De Persgroep, haalt 17% van haar totale inkomsten uit haar website. Die cijfers zijn door de krant zelf bekendgemaakt. In het kader van de DNA 2009-conferentie die volgende week in Brussel plaatsvindt, raakte eerder deze week bekend dat de Amerikaanse krant The Wall Street Journal meer geld verdient aan haar website dan aan haar papieren editie. Met 1 miljoen betalende abonnees heeft de website een winstmarge die 20 keer groter is dan die van de printactiviteiten.

Een abonnement op WSJ.com kost in Europa net geen 2 dollar per week. Wie zowel de krant wil ontvangen en de website volledig wil raadplegen betaalt daarvoor 340 euro op jaarbasis.

Ter vergelijking: een abonnement op De Tijd (papieren krant + website) kost 380 euro. Enkel een abonnement nemen op de website van De Tijd is niet mogelijk. De enige Vlaamse krant die wel een webabonnement aanbiedt is De Standaard Online. Zo’n abonnement kost 132 euro; wie er de papieren krant bij wil betaalt daarvoor 325 euro op jaarbasis. Vandaag zou De Standaard Online een kleine 4.000 webabonnees tellen.

Begin december publiceerde de krant The New York Times, een van 's werelds grootste titels en Amerika's meest bezochte krantensite, een aantal interessante cijfers over de omzet die via internet wordt gegenereerd. Daaruit blijkt dat de internetadvertenties amper 22% van de operationele kosten dekken. Sterker nog, de 20,3 miljoen unieke bezoekers die de site van The New York Times maandelijks gebruiken genereren amper 1,22 dollar (€ 0,92) per maand/bezoeker; een fractie van wat een abonnee op de papieren krant opbrengt. Indien de krant break-even zou willen spelen op haar kosten zou ze viermaal meer unieke bezoekers over de vloer moeten krijgen, zouden de internetadvertentietarieven viermaal hoger moeten liggen of een combinatie van beiden.

De krant The New York Times zette in 2007 een tweejarig experiment met een webabonnement stop omdat het aantal betalende abonnees niet voldeed aan de verwachtingen van de adverteerders. Gisteren raakte bekend dat de New Yorkse krant Newsday een betaalmodel voor online content introduceert; een beslissing die contrasteert met de huidige trend waarbij het gros van de content gratis wordt aangeboden. Maar steeds meer kranten komen door deze conflicterende modellen in moeilijkheden. Eerder deze week raakte bekend dat de San Francisco Chronicle en de Seattle Post-Intelligencer op de rand van de afgrond staan, terwijl de krant The Rocky Mountain News (Denver) vandaag voor de laatste maal verschijnt.

Bron: Express

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies