Online27.02.2009

17% inkomsten komt uit website


17-inkomsten-komt-uit-website.jpg
17-inkomsten-komt-uit-website.jpg

De Tijd, de financiële krant die eigendom is van De Persgroep, haalt 17% van haar totale inkomsten uit haar website. Die cijfers zijn door de krant zelf bekendgemaakt. In het kader van de DNA 2009-conferentie die volgende week in Brussel plaatsvindt, raakte eerder deze week bekend dat de Amerikaanse krant The Wall Street Journal meer geld verdient aan haar website dan aan haar papieren editie. Met 1 miljoen betalende abonnees heeft de website een winstmarge die 20 keer groter is dan die van de printactiviteiten.

Een abonnement op WSJ.com kost in Europa net geen 2 dollar per week. Wie zowel de krant wil ontvangen en de website volledig wil raadplegen betaalt daarvoor 340 euro op jaarbasis.

Ter vergelijking: een abonnement op De Tijd (papieren krant + website) kost 380 euro. Enkel een abonnement nemen op de website van De Tijd is niet mogelijk. De enige Vlaamse krant die wel een webabonnement aanbiedt is De Standaard Online. Zo’n abonnement kost 132 euro; wie er de papieren krant bij wil betaalt daarvoor 325 euro op jaarbasis. Vandaag zou De Standaard Online een kleine 4.000 webabonnees tellen.

Begin december publiceerde de krant The New York Times, een van ’s werelds grootste titels en Amerika’s meest bezochte krantensite, een aantal interessante cijfers over de omzet die via internet wordt gegenereerd. Daaruit blijkt dat de internetadvertenties amper 22% van de operationele kosten dekken. Sterker nog, de 20,3 miljoen unieke bezoekers die de site van The New York Times maandelijks gebruiken genereren amper 1,22 dollar (€ 0,92) per maand/bezoeker; een fractie van wat een abonnee op de papieren krant opbrengt. Indien de krant break-even zou willen spelen op haar kosten zou ze viermaal meer unieke bezoekers over de vloer moeten krijgen, zouden de internetadvertentietarieven viermaal hoger moeten liggen of een combinatie van beiden.

De krant The New York Times zette in 2007 een tweejarig experiment met een webabonnement stop omdat het aantal betalende abonnees niet voldeed aan de verwachtingen van de adverteerders. Gisteren raakte bekend dat de New Yorkse krant Newsday een betaalmodel voor online content introduceert; een beslissing die contrasteert met de huidige trend waarbij het gros van de content gratis wordt aangeboden. Maar steeds meer kranten komen door deze conflicterende modellen in moeilijkheden. Eerder deze week raakte bekend dat de San Francisco Chronicle en de Seattle Post-Intelligencer op de rand van de afgrond staan, terwijl de krant The Rocky Mountain News (Denver) vandaag voor de laatste maal verschijnt.

Bron: Express

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website