Meer cadeaus, opnieuw kerststress

Vorig artikel Volgend artikel
Meer cadeaus, opnieuw kerststress

Nederlanders blijven elkaar deze kerstdagen meer dan ooit verwennen. Dit jaar kopen we met kerst voor gemiddeld 5 verschillende mensen een kerstcadeau. Bijna de helft van ons besteedt 25 euro of meer per cadeau. En ondanks deze aanhoudende gulheid is er ook dit jaar weer de bekende kerststress. Zo laat mediawinkel bol.com weten die onderzoek liet doen naar kerststress, kerstbestedingen en kerstcadeaus.

Kosten voor het eten en drinken, tijdsgebrek om inkopen te doen en de organisatorische voorbereidingen blijken naast de sociale familieverplichtingen de belangrijkste stressfactoren rondom kerst.

Dat de consument de kredietcrisis vooralsnog parkeert, blijkt uit een record aantal online bestellingen bij bol.com. Het bedrijf meldt op dit moment een stijging van 40% ten opzichte van vorig jaar. Naast cadeaus onder de 20 euro waaronder DVD’s, CD’s en boeken, blijven games en gameconsoles populaire kerstgeschenken. Absolute nummer één deze kerst is de Nintendo Wii Familie Voordeelbundel, bestaande uit de Nintendo Wii game console met twee familiegames en bijpassende controllers.

Het uitgebreid vieren van het kerstfeest brengt bij veel Nederlanders dit jaar weer de nodige spanning met zich mee. Zo ervaart een derde van de ondervraagden al weken van te voren de typische kerststress. Het uitzoeken van cadeaus (43%), de voorbereidingen op de feestavond (40%) en de te hoge kosten van eten, drinken en cadeaus (46%) in relatie tot het beschikbare budget springen eruit. Om niet te spreken van de vaste familieverplichtingen (36%). Feestdagenstress komt het meest voor bij ouders met thuiswonende kinderen en vrouwen die vaak de kerstorganisatie op zich nemen.

"De toename in online cadeaubestellingen is niet alleen te verklaren door de populariteit van kerst," aldus Michel Schaeffer, Marketing Directeur van bol.com. "We zien allereerst dat consumenten zich meer dan ooit online oriënteren op cadeaus en prijzen vergelijken. Naast het toegenomen bestelgemak en vertrouwdheid met internet, zien we dit jaar voor het eerst dat mensen heel bewust internetaankopen doen om hun winkelstress te verminderen. Prijzen zijn makkelijk te vergelijken, geen lange wachtrijen, vrijwel alles op voorraad en de cadeaus worden in de meeste gevallen de volgende dag al thuis of op het werk afgeleverd. Online winkelen betekent voor veel mensen dus pure tijdwinst en lage prijzen."

Bol.com verwacht in december een miljoen pakketjes af te leveren. Zo zullen naar verwachting in de laatste dagen voor kerst nog veel last-minute cadeaus worden gekocht. De mediawinkel garandeert ook in aanloop naar de komende feestdagen dat cadeaus die voor 21.00 uur zijn besteld, nog dezelfde dag worden verzonden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies