Online08.07.2008

Studenten TU Delft meest innovatief


studenten-tu-delft-meest-innovatief.jpg
studenten-tu-delft-meest-innovatief.jpg

Studenten van de TU Delft zijn de meest innovatieve en ideeënrijke studenten, gevolgd door studenten van de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Tilburg. Zo blijkt uit de ranking van universiteiten en hogescholen die is opgesteld door het online innovatieplatform Battle of Concepts. Via dit platform vragen bedrijven en overheidsinstanties innovatieve ideeën en creatieve oplossingen voor allerlei soorten vraagstukken, variërend van nieuwe ideeën voor een marketingcampagne tot oplossingen voor technische en maatschappelijke vraagstukken.

In het afgelopen jaar, het eerste jaar van het bestaan van Battle of Concepts, werden in totaal ruim 1.200 ideeën (concepts) aangeleverd op basis van dertig vraagstukken (‘Battles’). Batlle of Concepts houdt nauwkeurig bij welke ideeën door wie worden ingeleverd en heeft op basis van de resultaten van het afgelopen jaar een ranking opgesteld, individueel maar ook op onderwijsinstelling. De TU Delft voert de ranking van universiteiten en hogescholen met 122 inzendingen aan, waarvan er vijf als winnaar uit de bus kwamen. De Hogeschool van Rotterdam scoort het beste van alle hogescholen en is terug te vinden op een respectabele vierde plaats.

Joost Dekkers, initiatiefnemer van Battle of Concepts: “Onze rankings laten heel duidelijk zien welke onderwijsinstellingen de meeste innovatieve studenten aan boord hebben en welke de beschikbare kennis ook het best weten te mobiliseren. Battle of Concepts is inmiddels een begrip onder ambitieuze en ondernemende studenten. We zien de belangstelling bij elke Battle groeien en de kwaliteit van de inzendingen neemt toe. De rankings blijken vooral door recruiters te worden gewaardeerd, omdat zij snel toegang hebben tot bewezen slimme studenten. Overigens is tweederde van de inzenders student, de rest is young professional.”
 
Een ‘Battle‘ is een vraagstuk van een bedrijf of overheidsinstantie. Studenten en young professionals strijden in een Battle om het beste idee en leveren hun ideeën en oplossingen aan in de vorm van een ‘concept‘, een korte beschrijving van het idee. Battle of Concepts stuurt dit concept anoniem door naar de organisatie die de Battle heeft uitgeschreven. Het bedrijf kiest vervolgens de twintig beste concepten uit. De deelnemers achter deze concepten winnen prijzengeld én verdienen punten voor de overall ranking  Het totale prijzengeld per Battle varieert van 3.000 tot 6.000 euro. In totaal hebben de deelnemende bedrijven al 157.500 euro aan prijzengeld beschikbaar gesteld.