NL Startups: Bemba

Vorig artikel Volgend artikel
NL Startups: Bemba

De Nederlandse startup Bemba is vandaag officieel gelanceerd in Open Beta.
Bemba? Bemba is een dienst waarmee mensen websites en online video’s kunnen delen met hun vrienden op sociale platformen. Social bookmarking?

Bemba is een sociaal platform waar je met vrienden websites kan delen, zoals we dat kennen bij sociale bookmarkers del.icio.us en stumbleupon, maar biedt ook een service om deze aanbevelingen naar andere sociale netwerken te pushen. Dit kan onder andere na het installeren van de Bemba browser plugin. Door het installeren van deze plugin kan een gebruiker met 1 click in de browser haar aanbevelingen delen met vrienden op  Bemba of pushen naar een ander sociaal netwerk . Bemba kan momenteel pushen naar Hyves en Twitter, en is bezig met MySpace en Netlog. Bemba maakt voor de push naar Hyves gebruik van de recentelijk publiek gemaakte Hyves API.

Bemba over Bemba
“Mensen vinden het leuk om websites en filmpjes te delen met vrienden, maar willen er niet teveel moeite voor moeten doen. Tegelijkertijd gaan mensen steeds vaker ‘fun surfen’, puur ter vermaak rondstruinen op het Web. Het vinden van leuke nieuwe web content is echter niet zo gemakkelijk in de wirwar van websites en internetdiensten. Bemba maakt het mogelijk om op heel eenvoudige wijze content te delen en dus ook om van vrienden leuke links te krijgen” aldus Aaron Peters en Arne Dibbits.

Bemba en de nabije toekomst
Bemba zal binnenkort ook op de mobiele telefoon beschikbaar zijn, of dit een kopie van het webplatform is of extra diensten zal bevatten is momenteel nog geen informatie over vrij gegeven.
Bemba is geselecteerd voor de start up competitie van The Next Web Conference 2008 en doen mee aan de Spinawards, dus wellicht dat we binnenkort meer over Bemba zullen horen.

Vragen aan Bemba
Ik heb de jongens van Bemba voor het eerste ontmoet op LeWeb3 in Parijs en het inspireerde mij om te zien met wat voor enorme drive Bemba ontwikkeld wordt. Ik zelf heb wel nog enkele vragen bij Bemba. Wellicht dat zij deze hier op DC kunnen beantwoorden.

A. Een 2.0 startup mag je eigenlijk niet vragen naar hun businessplan, maar ‘Hoe gaat Bemba geld verdienen?

B. Door content te pushen naar andere sociale netwerken, verrijk je de website van het andere netwerk, het verdien model ligt dan bij deze partij. Is het de bedoeling dat het creeeren van een eigen sterk Bemba sociaal platform uiteindelijk de nadruk krijgt ipv de push service?

C. Gebruikers browser plugins laten installeren vormt een hoge drempel. En de markt van social bookmarking tools kent al vele spelers met soortgelijke diensten. Hoe denken jullie dit te gaan tacklen?

Addon 15:00 05/03/08

Reactie van Aaron Peters van Bemba op de hier gestelde vragen:

Antwoord op vraag A.
Zoals voor veel 2.0 startups geldt: eerst een significant aantal gebruikers krijgen, dan pas geld verdienen. Ons business model is gestoeld op het ontsluiten van onze database, waarin op termijn heel veel (meta) informatie staat over websites, video’s en andere content dat mensen hebben aanbevolen bij hun vrienden. We hebben een aantal ideeen voor het commercieel ontsluiten van die informatie. Op de Bemba website zullen we met een zogenaamde ‘webgids’ komen. Pagina’s met de meest gedeelde sites en video’s, per categorie. Op die pagina’s plaatsen we advertenties.

Antwoord op vraag B.
Nee, het is niet de bedoeling om een sterk sociaal netwerk te maken van Bemba. Bemba is primair bedoeld om te gebruiken als ‘add-on’ op bestaande sociale platformen. Er zijn echter nog steeds veel internetgebruikers niet actief zijn op een sociaal netwerk zoals Hyves. Zij kunnen op de Bemba website terecht om met vrienden leuke web content te delen.

Antwoord op vraag C.
Klopt, installatie van de Bemba browser button is een drempel. Het is aan ons de uitdaging om de voordelen van Bemba goed duidelijk te maken, zodat sitebezoekers die drempel willen nemen. Het is een voordeel dat we niet een volledige toolbar aanbieden, maar een enkele knop, waardoor je werkelijke browser window niet kleiner wordt.
Social bookmarking is een marktsegment waar wij begrijpelijkerwijs in ingedeeld worden, maar Bemba verschilt sterk van bv Delicious en Furl. Bemba richt zich op de gemiddelde internetgebruiker, heeft een toegankelijk site design en legt op een voor de gebruiker simpele wijze de koppeling met sociale platformen.
 

Tristan Teunissen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies