Reclameomzet op internet stijgt

Vorig artikel Volgend artikel
1100241523content

Goed nieuws voor de branche. De markt voor online reclame in Nederland is in het 3e kwartaal van dit jaar met 62% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Ten opzichte van de eerste twee kwartalen liepen de bestedingen echter terug. Dat blijkt uit cijfers van IAB Nederland en BBC De Media en Reclamebank. In totaal werd er netto voor 14,7 miljoen euro omgezet. Dat is minder dan de omzet in het eerste (16 miljoen euro) en het tweede (15,6 miljoen) kwartaal. De onderzoekende bureaus baseren zich op de omzetcijfers van dertien bedrijven uit de markt voor online reclame, waaronder MSN, IP, Funda, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media en Wegener multimedia. Het meeste geld werd uitgegeven aan reclame voor Telecom/Ict (23,7 procent), gevolgd door Media (17,6), Financiële dienstverlening (16,9), Horeca/toerisme/recreatie (8,6) en Retail (6,7). De banner en skyscraper zijn goed voor bijna 47 procent van de bestedingen. De bestedingen aan zoekmachinemarketing bedroegen slechts 3 procent. Dit komt omdat de twee grootste partijen in die markt – Google en Overture – geen omzetcijfers aan het IAB verstrekken en dat is nu weer jammer gezien de snel groeiende populariteit van het fenomeen zoekmachinemarketing. Misschien dat buro's al Check-it, V4M en Traffic4U een indicatie kunnen afgeven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies