Internet gaat dagbladen voorbij

Vorig artikel Volgend artikel
1149156015kranten

De advertentiebestedingen op internet zullen nog dit jaar die van kranten voorbijstreven. Met name zoekmachinemarketing draagt volgens het mediabedrijf GroupM bij aan de groei van online.

GroupM, de holding waar onder meer MindShare en MediaCom onder vallen, deed onderzoek naar de ontwikkeling van mediabestedingen op de Britse markt. Het bedrijf voorspelt dat internet zich tegen eind 2006 zal hebben opgewerkt tot de derde plaats in de ranglijst, met 13,3% van de totale mediabestedingen.

Televisie voert met 28,6% voorlopig nog ruimschoots de lijst aan, gevolgd door regionale kranten waar 19,6% van de advertentiebestedingen naar toe gaan. Dagbladen zakken met 13,2% naar de vierde plaats. De totale markt kent in Groot Brittannië een omvang van € 17,8 miljard per jaar.

Internet kent al jaren een sterke groei. Zes jaar geleden ging nog maar één procent van alle reclamegelden naar online, ondanks dat het medium toen al geroemd werd om zijn mogelijkheden. De afname van krantenabonnees lijken de ontwikkelingen te ondersteunen. "Bereik is uiteindelijk hetgeen dat adverteerders het belangrijkst vinden", zeggen de onderzoekers. "Hoewel het bereik van dagbladen groot is, neemt het jaar in jaar uit af, en dat zie je terug in de advertentieopbrengsten." via Mediaonderzoek

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies