Online13.09.2012

TV-kijken blijft onverminderd populair


tv-kijken-blijft-onverminderd-populair.jpg
tv-kijken-blijft-onverminderd-populair.jpg

De Nederlandse consument kijkt meer tv dan ooit en bijna de helft van de Nederlanders kan zich geen leven voorstellen zonder televisie. De komst van internet tv, tablets en smartphones zal uiteindelijk de tv-consumptie en business modellen sterk doen veranderen maar niet doen verdwijnen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat Deloitte, samen met Intomart GfK en SPOT, uitvoerde en dat de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders in kaart brengt.

Ondanks de sterke opkomst van bijvoorbeeld tablets geeft 96 procent van de respondenten aan nog steeds voorkeur te hebben voor live televisiekijken op de traditionele wijze. Slechts 4 procent prefereert live televisiekijken op zijn of haar smartphone, tablet of laptop boven de traditionele televisie. Het overgrote gedeelte van de respondenten (62%) geeft aan verder te internetten op een ander toestel tijdens het televisiekijken. 

media-spent-perweek.jpg
media-spent-perweek.jpg

Een beperkte groep doet dit om aanvullende informatie op te zoeken over het programma waar zij op dat moment naar kijken. Net zoals social media zijn smartphones en tablets geen concurrentie voor tv, maar kunnen ze juist complementair werken. Consumenten moeten echter nog wennen aan alle mogelijkheden en mediabedrijven moeten aan de slag en nieuwe concepten en business modellen ontwikkelen“, aldus Marieke van der Donk, director strategy & operations binnen Deloitte.

Het onderzoek gaat dieper in op deze nieuwe business modellen voor content ontwikkelaars, omroepen, kabelaars en elektronica producenten. Nogmaals Van der Donk: “We verwachten dat content aanbieders met name de interactie met consumenten zullen willen vergroten, maar hier nog niet gelijk munt uit zullen slaan. Er ontstaat wel een nieuwe markt voor ze door samen te werken met spelers zoals Apple TV en YouTube. Omroepen moeten kijken naar mogelijkheden voor pay tv en meer samenwerken met kabelaars om winst te halen uit het verspreiden van hun content via verschillende mediakanalen tegen minimale kosten. Kabelaars zullen op hun beurt kijken naar zogenaamde ’tv everywhere’ diensten zodat consumenten video’s op meerdere apparaten kunnen bekijken. Door deze diensten kunnen zij consumenten meer aan zich binden door uiteindelijk totaalpakketten aan te bieden. De media industrie bevindt zich nu echt in een transitieperiode. Vandaag moeten bedrijven hun business optimaliseren en tegelijkertijd nieuwe kansen creëren voor morgen.

Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat de advertentie-uitgaven aan televisie afgelopen jaren zijn gestegen en ook in de toekomst zullen blijven stijgen. Het bedrag dat gespendeerd wordt aan adverteren op social media is beduidend lager dan de advertentie-uitgaven op televisie. Dit zou grotendeels toe te wijzen aan de hogere bereikbaarheid, effectiviteit en aantrekkelijkheid van een reclameboodschap op televisie. Het rapport is op te vragen via de website van Deloitte.

Verder lezen over Televisie

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

Ben je kandidaat in een televisieprogramma? Erg leuk! Probeer te ontspannen, denk goed na over wat je zegt en bedenk je dat de camera er altijd 4 kilo bijdoet en vooral dat je zelf weinig invloed hebt over hoe je in beel...

Entertainment28.03.2024

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

Je hebt net een televisie gekocht of wilt er eentje gaan kopen. Er zijn dan veel vragen die op je afkomen, naast de keuze welk toestel en merk je wenst, plus het schermtype, zijn er nog heel veel praktische overwegingen....

Gadgets15.03.2024

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wanneer je een televisie wilt aanschaffen, dan zijn er veel overpeinzingen. Eén van de belangrijkste overwegingen is het type scherm. Daarin kun je steeds meer keuzes maken en er komen daarbij veel afkortingen je kant o...

Gadgets11.03.2024

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets

Het belooft deze week een heel groene aflevering te worden, vol met tokkelactie. Wie is de Mol? kruipt steeds dichter naar de finale toe. Er zijn nog amper kandidaten over. Wat staat er gebeuren in de aflevering Ontcijfe...

Entertainment02.03.2024

Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets