Bereikbaarheid webwinkels afgelopen jaar niet verbeterd

Vorig artikel Volgend artikel
1196550375watchmousesitemonitor_20070608171356

De Nederlandse e-shops zijn in 2007 niet veel beter bereikbaar geweest dan in 2006. Dit blijkt uit onderzoek van WatchMouse naar de prestaties van webwinkels. Was in 2006 de gemiddelde uptime 99.43%, in 2007 is dit nauwelijks toegenomen tot 99.47%. Met de feestdagen voor de deur kan dit grote problemen opleveren.

Voor de vierde keer op rij publiceert WatchMouse dit jaar de Site Performance Index voor Nederlandse webwinkels. Van de 38 geteste sites scoren maar 15 websites een uptime van 99.90% of meer. Dit percentage wordt in Service Level Agreements (SLA’s) aangehouden als de minimale gewenste uptime.

Slechts vier van hen – Conrad.com, eBay.nl, Marktplaats.nl en Otto.nl – zijn 100% bereikbaar voor de consument. eBay.nl en Otto.nl maken hiermee een flinke sprong voorwaarts. In 2006 scoorden zij nog respectievelijk 99.93% en 99.90%. Conrad.com en Marktplaats.nl zijn voor het tweede achtereenvolgende jaar in de top drie terug te vinden. Bonaparte.nl en Quelle.nl maken een stevige buiteling en vallen uit de top tien van sites die het best presteren.

In de onderste regionen van de lijst zijn geen grote wijzigingen te vinden. Alleen Bruna.nl (95.32%) maakt een gevoelige val. Met een downtime van in totaal meer dan een dag komt het bedrijf als slechtste uit de test. Het bedrijf scoort hiermee een stuk slechter dan in 2006 toen ze nog maar ruim tweeëneenhalf uur niet bereikbaar waren.

“De omzetten van webwinkels laten een gestage groei zien, wat aangeeft dat online winkelen een belangrijke inkomstenbron is voor bedrijven. Een snel ladende site die altijd bereikbaar is, wordt hierdoor steeds belangrijker. Het afgelopen jaar hebben de webwinkels niet veel aan hun bereikbaarheid gedaan. Met de feestdagen voor de deur kan dit grote problemen opleveren”, stelt Mark Pors, CTO van WatchMouse.

“Onderzoeksbureau Forrester Research waarschuwt sites om begin december op volle sterkte te zijn omdat dan de drukte pas echt goed begint. Volgens online advertisingbureau TradeDoubler ligt het zwaartepunt op 26 november en 10, 17, 28 en 30 december, omdat consumenten dan naar verwachting de meeste online aankopen zullen doen. Sommige webwinkels zullen de komende dagen daarom nog alle zeilen bij moeten zetten om de bereikbaarheid van hun website te optimaliseren.”

Het onderzoek vond plaats in de periode van 20 oktober tot en met 26 november 2007. In deze periode werd elke vijf minuten door één van de controlestations van WatchMouse de homepage van de site opgehaald, zonder plaatjes of frames. Van 'downtime' is sprake als een site een foutmelding geeft of de HTML na acht seconden niet ontvangen is, en dit vanuit een tweede meetpunt bevestigd is. Het complete bereikbaarheidsonderzoek is hier te vinden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies