Contentpartijen willen open mobiel internet

Vorig artikel Volgend artikel
11409060151140728693OMI cps

Een aantal populaire contentpartijen, waaronder ABN AMRO, ANWB, Consumentenbond, MTV Networks, Rabobank en Telegraaf, heeft de handen ineen geslagen om gezamenlijk te werken aan een open mobiel internet. Dat blijkt uit hun vandaag gezamenlijk gepubliceerd persbericht.

De content partijen merken op dat mobiel internet niet van de grond komt, in vergelijking met het reguliere internet. Mobiele operators hebben met hun portals als i-mode en Vodafone Live! het voortouw genomen, maar het gebruik blijft ver achter bij de verwachtingen. Willen content partijen zich buiten deze portals profileren, dan dienen consumenten het reguliere internet via hun mobieltje te betreden.

Consumenten ondervinden hier echter hinder van onduidelijke tariefstructuren, hoge kosten, verschillende toestelinstellingen en onvindbaarheid van sites. Google profileert zich reeds enige tijd met Google mobile, maar de zoekresultaten betreffen nog steeds die nauwelijks met een mobieltje bekeken kunnen worden.

De betreffende ondernemingen hebben gezamenlijk een position paper geschreven, waarin zij uiteen zetten wat dan precies dat open mobiel internet is. Zo dienen de kosten voor on-net (bijv. i-mode) en off-net (open internet) voorspelbaar en nagenoeg gelijk te zijn. De openheid, toegankelijkheid en transparantie die het vaste internet tot een succes hebben gemaakt, dienen ook voor het mobiele internet te gelden. Bovendien willen deze partijen weten welke diensten operators nu precies wel en niet toestaan, zoals bijvoorbeeld VoIP-diensten: sommigen staan die niet toe, terwijl anderen juist een verbond met Skype sluiten.

De ondernemingen hebben Forrester Research de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het marktpotentieel van open mobiel internet. De partijen die het voortouw hebben genomen in deze discussie zijn onder andere: ABN AMRO, Alex.nl, ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, MTV, NS, Rabobank, Reed Business Information, Speurders.nl, Spits, Sportsplaza en De Telegraaf. via Mc

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies