Mobile02.04.2014

Apps steeds bepalender voor de toekomst van internet en mobile


Dat mobile en location based de toekomst zijn wisten we al. Steeds meer consumenten gebruiken apps en het mobiele web. Alleen vergissen velen zich in het tempo waarin dit wordt opgepakt. Jaarlijks zijn grote veranderingen waar te nemen in mobiel gebruik. De hedendaagse consument stopt steeds meer tijd in het gebruik van apps. We staan op met onze smartphone in de hand en gaan vervolgens ook weer naar bed aan het einde van de dag vergezeld door het device.

Apps continueren op het mobiele web
Uit onderzoek van Flurry is gebleken dat de gemiddelde consument in de VS 2 uur en 42 minuten per dag spendeert op zijn smartphone. Dit is bijna 10% per etmaal. Opvallend is dat consumenten de tijd wel anders besteden. Tijd gespendeerd op diverse apps neemt gestaag toe, terwijl tijd op mobiele websites jaarlijks afneemt. Dit jaar besteed de consument 86% van de totale 2 uur en 42 minuten per dag aan apps.

apps-steeds-bepalender-voor-de-toekomst-.jpg
apps-steeds-bepalender-voor-de-toekomst-.jpg

Wat doet de consument in deze tijd?

Uit het figuur, valt af te leiden dat het onderdeel gaming het grootste aandeel voor zich neemt. Ook in 2013 was dit onderdeel even groot. Verder valt op dat social en messaging applicaties zijn toegenomen met 4%. Ook Facebook slokt tijd op met een aandeel van 17%. Twitter en Youtube vormen een redelijk klein aandeel met respectievelijk 1,5% en 4%.

Als er wordt gekeken naar mobile browsers neemt Apple Safari met een aandeel van 7% de leiding. De browsers van Google hebben een aandeel van 5%.

time_spent 

Google en Facebook nemen als eerste het touw

Google en Facebook vormen welgefundeerde franchises in mobile. Toch vormen de twee giganten samen waarschijnlijk minder dan 25% van de totaal gespendeerde tijd door de gemiddelde US mobile consumer. Apps als Snapchat, Whattsapp, Pinterest en Waze hebben ook een aandeel in het tijdsbestek. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er talloze mogelijkheden zijn voor verschillende segmenten om mobile optimaal in te zetten. Zo verwacht eMarketer dat de mobile ads markt met 75% zal groeien in 2014. Met het oog op de toekomst is voorspeld dat over 3 jaar in-app advertentie inkomsten hoger zullen zijn dan web display ads.

‘Time-spent is the timeless currency’

Bovenstaand gezegde is een oude advertising uitspraak. De uitspraak houdt kort gezegd in dat de winst die voortvloeit uit advertising gelijk moet zijn aan de tijd die hieraan wordt besteed. Een app die 10% van de gespendeerde tijd inneemt, zal ter compensatie ook minstens 10% van de winst moeten genereren.

In het figuur is duidelijk te zien dat Facebook het meest voldoet aan deze uitspraak. Gespendeerde tijd en advertentie-uitgaven gaan bijna gelijk op. eMarketeer beweert dat Facebook eind vorig jaar 17,5% van alle mobile advertising winsten voor zijn rekening nam.

Google daarentegen, heeft een veel hoger gespendeerd bedrag en een lage tijdsbesteding. Bij andere apps is de verhouding precies het tegenovergestelde. De gespendeerde tijd bedraagt een percentage van 65% en de advertentiekosten bedragen een percentage van 33%.

ad-spend.jpg
ad-spend.jpg

Verder lezen over Apps

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

Vroeger moest je landkaarten mee, Lonely Planet-gidsen en liep je met een spoorboekje op zak om maar te weten hoe je ergens kwam of waar je lekker kon eten. Tegenwoordig pakken we dat anders aan, want we hebben een smart...

Online30.03.2024

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

Terwijl Bumble net bekend heeft gemaakt dat het AI gaat inzetten om nep-accounts op te sporen, heeft Tinder duidelijk een heel andere richting gekozen. Het wil dat gebruikers een beetje normaler met elkaar praten en komt...

Online06.02.2024

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

Epic Games, de studio achter Fortnite, heeft gewonnen. Het heeft drie jaar geleden Google aangeklaagd omdat het niet zijn eigen betaalsysteem mocht gebruiken in zijn eigen app, waardoor het alsnog commissies van 30 proce...

Mobile12.12.2023

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu

Spotify heeft Wrapped, een persoonlijk lijstje met jouw jaar op het platform, maar Tinder heeft Tinder’s Year in Swipe, waarin het in het algemeen uitspraken doet over hoe het jaar wereldwijd op het platform is geweest...

Online06.12.2023

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu