Succes met je app!

Vorig artikel Volgend artikel
Succes met je app!

Hoe maak je een goede app? En hoe val je nog op met je app?

Onlangs deed een artikel in Wired (‘The Web Is Dead. Long Live the Internet’) enorm veel stof opwaaien. Het stelde dat apps in de nabije toekomst belangrijker worden dan het web zelf. De behoefte van gebruikers zal meer gericht zijn op het ontvangen dan op het zelf zoeken. De ervaring bevestigt dit: door de komst van smartphones en bijvoorbeeld de iPad, heeft er de laatste jaren een verschuiving plaatsgevonden van het ‘wide open web’ naar meer gesloten platforms in de vorm van allerlei apps, waarbij internet nu veel gebruikt wordt als transportkanaal en minder om te browsen.

Waarom wordt het gebruik van apps steeds populairder?

Het antwoord is simpel: het werkt vaak beter en sneller. Daarnaast komt de informatie naar je toe en hoef je er zelf niet naar te zoeken. Dat verklaart ook meteen de populariteit van de iPhone en de Android-toestellen: zij bieden de meeste apps. Binnenkort zullen de meeste bedrijven vermoedelijk beschikken over een mobiele applicatie. Een app is vooral erg geschikt voor het verspreiden van commerciële content. Zo zie je in de mediawereld inmiddels een verschuiving van gesponsorde gratis content naar ‘freemium’. Met een freemium geef je gebruikers gelegenheid de ‘light’-versie van een app te proberen, om zo mensen te stimuleren de betaalde - ‘premium’- versie aan te schaffen. Je geeft dus gelimiteerde gratis content weg als aanjager voor betaalde content.

Maar waar moet je nu op letten als je een app maakt? En hoe zorg je dat je opvalt tussen de al die apps?

Hierbij een aantal tips van experts voor het maken en het promoten van je app.

Tips voor het maken van een app:

1. Zorg voor toegevoegde waarde voor de gebruiker, bijvoorbeeld een spel of een oplossing om het leven makkelijker te maken (= de belangrijkste tip).

2. Doe grondige research naar de bestaande apps. Apps schieten momenteel uit de grond, zo heeft alleen iTunes inmiddels al meer dan 300.000 apps in de iTunes store (okt 2010).Denk goed na over hoe je jouw app gaat onderscheiden, wat wordt je killer feature? Waarom willen mensen straks perse jouw app downloaden?

3. Gebruik niet te veel tekst. Wel kun je links gebruiken om de gebruiker meer gedetailleerde informatie te bieden.

4. Maak een mooi design en een gebruiksvriendelijke lay-out.

5. Bouw op bestaande content management systemen.

6. Make it social: gebruik de sociale netwerken en pas ze toe in je app, zo maak je het meer viraal en aantrekkelijk. Bedenk vooraf welk social network het beste bij de aard van de app past.

7. Go multi-player: als je een spel bouwt, zorg er dan voor dat meerdere mensen kunnen meedoen (via social networks).

8. Bepaal de juiste prijs voor een app. Wil je hem gratis verspreiden als promotie voor je merk, of hang je er een prijs aan? Kijk goed naar de prijsstelling van andere apps. Bedenk ook dat Apple dertig procent van de opbrengsten opeist.

9. Begin klein, maak het compleet en compact en breidt de app later uit.

 

De Appie App, een van de meest succesvolle apps in Nederland, was in maart 2010 al 200.000 keer gedownload. AH won met dit concept ook de NIMA Award voor Digitale Marketing afgelopen week. 

Tips om je app onder de aandacht te brengen:

Oke je besluit om een app te maken, maar hoe zorg je ervoor dat mensen hem ook kunnen vinden? Het blijkt ontzettend moeilijk om je app op de kaart te zetten, vaak heb je ook wel een beetje geluk nodig en een juiste timing. Maar om je kansen te vergroten, is het belangrijk om ruim voor de lancering een goede promotiestrategie te bedenken, want hoe ga je opvallen tussen al die andere apps?

 1.   Start al met het creëren van aandacht voor je app voordat je hem lanceert. Benader bloggers en pers en probeer ze zo ver te krijgen dat ze je app aankondigen.

2.    Maak een screen shot van je app zodra het design finaal is en verspreid die zo snel mogelijk. Dit lijkt vanzelfsprekend maar gebeurt raar genoeg vaak niet. Een foto zegt vaak meer dan woorden en hierdoor maak je de potentiële gebruiker nieuwsgierig naar de rest.

3.   Communiceer duidelijk wat er bijzonder is aan je app en wat het een “must have” app maakt. Vooral als je een app lanceert in een genre waar er al veel vergelijkbare apps zijn, communiceer dan helder wat jouw app nieuw en bijzonder maakt.

4.   Bekijk de mogelijkheden voor een gratis of light-versie wanneer je de app wilt gaan verkopen. Mensen blijken namelijk meer geneigd een app aan te schaffen als ze hem eerst kunnen proberen. Bij Apple kun je ook kiezen voor een In-App Payment Mechanism. Hiermee kun je de gebruiker laten betalen voor additionele content in een app. Bied bij een spel bijvoorbeeld twee levels gratis aan en laat de gebruiker voor de volgende levels betalen.

5.   Verspreid bij lancering een persbericht en bezorg de app gratis (via een promocode) bij pers en belangrijke bloggers. Een goede review op een veelgelezen blogsite kan zo resulteren in een enorme berg downloads.

6.   Promoot je app via social media:

Integreer social media in je app maar gebruik social media ook om de app te promoten.

Zorg dat je een actief Twitter account opbouwt en verspreidt regelmatig berichten over je app (start hier ook al mee voor de lancering). Twitter is een goed kanaal om je app onder de aandacht te brengen: Twitter gebruikers zijn over het algemeen early-adopters waardoor de meeste twitteraars ook in het bezit zijn van een smart phone.

Deel daarnaast je kennis via Twitter; er bestaat inmiddels op Twitter een grote community van app ontwikkelaars, ideaal voor snel en effectief netwerken, feedback en elkaar helpen met testen etc.

Daarnaast kun je jezelf laten zien middels postings op LinkedIn groepen en forums. Ontmoet andere ontwikkelaars en stel jezelf voor aan de hardcore iPhone app gebruikers. En natuurlijk kun je zelf gaan bloggen, of comments plaatsen bij andere blogs. Zorg er wel voor dat je een goede balans vindt tussen  promotie en interessante inhoudelijke content.

7.   Probeer het zo te regelen dat de app store jouw app uitlicht. iTunes kiest zelf de apps, maar je kunt ze natuurlijk altijd benaderen met een goed verhaal om ze te overtuigen jouw app uit te lichten. De kans is klein, maar als het lukt levert dat veel downloads op.

En als laatste tip, update je apps regelmatig en gebruik suggesties en feedback van gebruikers. Want zelfs als het in het begin niet lukt om veel aandacht te generen voor je app , dan is de strijd nog niet perse verloren. Als je de app blijft verbeteren dan zal je app opgemerkt worden door gebruikers en review sites. Daarnaast kom je ook weer opnieuw onder de aandacht bij de app stores als je een nieuwe versie van je app upload.

Meer content

Ilse-Marie Sobering

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies