Marktpositie Nokia steeds meer onder druk

Vorig artikel Volgend artikel
Marktpositie Nokia steeds meer onder druk

Hoewel Nokia nog steeds wereldwijd de grootste is in mobiele telefonie, staat het Finse marktleiderschap steeds meer onder druk te staan. De Finse telefoonproducent moet op zoek gaan naar een nieuwe strategie, want de Nokia`s op de schoolpleinen zijn ondertussen al lang vervangen door Samsung, LG, HTC en de Blackberry van het Canadese Research in Motion.

Nokia lijkt daarmee zijn plaats als trendsetter te hebben ingeruild voor die van volger. Wat Nokia vooral opbreekt is het onvermogen om de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van smartphones bij te benen. En dat is juist het meest interessante segment van de markt.

Nokia is nog wel groot in opkomende markten en aan de onderkant van de markt. Maar intussen krijgt Nokia ook nog eens concurrentie van Google met het opensource besturingssysteem Android. Google bezit inmiddels bijna 10% van de smartphonemarkt.

Onlangs vaardigde Nokia een winstwaarschuwing uit, en dat illustreert dat het bedrijf niet langer de onbetwiste marktleider is op de markt voor mobiele telefoons.  De gemiddelde verkoopprijs van smartphones van Nokia is in het eerste kwartaal van 2010 gedaald van 190 naar 155 dollar, terwijl de nieuwe iPhone van Apple 600 dollar kost.

Nokia is wat smartphones betreft nog wel marktleider met 39%. RIM volgt met 20% en Apple heeft 16% in handen. Verwachting is dat de marktpositie in de tweede helft van 2010 zal verslechteren. [Via]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies