Mobile17.08.2009

Layar, de droom van Sterling wordt (augmented)realiteit


layar-de-droom-van-sterling-wordt-augmen.jpg
layar-de-droom-van-sterling-wordt-augmen.jpg

Bruce Sterling is een inspiratie voor velen. Zijn visie op nieuwe technieken heeft een enorme impact gehad op veel interactieve ontwikkelingen. Op dit moment wordt 1 van zijn visies een realiteit. Augmented reality komt tot leven en op het Layar event in de Rode hoed vertelde hij vanmiddag als Keynote speaker met vurig enthousiasme hierover.

Sterling begon zijn verhaal met de gedachte dat ppt’s niet nodig zijn om een augmented reality te presenteren, het is te plat. Hij is erg geinteresseerd in de ontwikkelingen die nu aan de gang zijn en vastberaden het te volgen tot de mainstream het accepteert/gebruikt.

Sinds de opkomst van AR in 1992 is de definitie van augmented reality niet veranderd is zijn mening. Maar nu groeit het wel door naar realiteit in de volste zin van de originele droom. Hij is gefascineerd door de ontwikkeling van mensen die werken met augmented reality.

Er zijn al meer mensen met Augmented reality techniek bezig dan ze realiseren. Al in het aloude Mario brothers spel werden extra levens in beeld gebracht, dit noem je ook augmented. Sterling vervolgt met het opnoemen van spellen, advertenties, webcamspellen, projectievideo(meestal nog in art). Er zijn verschillende kennisgebieden gecombineerd in dezelfde groep.

De industrie die augmented reality mogelijk maakt staat eigenlijk voor een hele grote groep mensen en technieken. Wiskundigen, databases, videotechnieken etc…die niet in de schulden zit. Het business model is ook steeds duidelijker te kwantificeren. Mensen begrijpen de functie door het visuele aspect. Er is geen grote “learning curve” nodig. Door youtube video’s leert het publiek snel wat er allemaal is aan verschillende applicaties etc. Met deze aspecten is het de meest opwindende ontwikkeling is van dit moment.

Sterling stelt de symbolische vraag “wat is nou de realiteit rondom de hype Augmented reality?”

Hij legt vervolgens uit dat de hype veelal gaat over de techniek. Dat de hype niet te stoppen of sturen is en nog maar aan het begin staat.  Als de hardware en software beperkingen geen natuurlijke grenzen vormen  zal het enkel nog verder groeien. Hij vertaalt de randverschijnselen van een hype naar de gevolgen. Je zal je moeten kleden naar het succes. Hij vraagt vervolgens aan de zaa: “kleed je je hetzelfde als er ineens 5000 mensen met een webcam klaar zitten om met jou te praten over “the big new thing”?

De hype ontwikkeling heeft positieve en negatieve gevolgen. Hij benoemt een aantal punten waar de industrie rekening mee zal moeten houden.

De naam: “augmented reality” is oud, het bestaat al 17 jaar. Moet je het gaan hernoemen dan? Er zijn verschillende andere termen bekend die een optie zouden kunnen zijn. Wordt het bijvoorbeeld Airtagging? spacial computing dan? beschrijft dat het beter? Nee is het antwoord van Sterling. Optical internet dan? Het lijkt op internet en is visueel… Mixed reality? some other stuff with internet? Physical gaming is dat dan de juiste benoeming? Synthetic environment(wordt gebruikt in het leger)?

Conclusie van Sterling is dat je moet doorgaan en snappen dat Augmented releality nu de keuze is waarmee je je doel bereikt. gebruik het en leg uit dat er een specifieke toegevoegde visie in jouw applicatie/business kan liggen die je onderscheidend maakt.
Een nieuwe naam nu lanceren is alleen een verspilling van energie en het is een negatief gebaar richting de pioneers die Augmented reality hebben geinitieerd en groot gemaakt. Zij, de IT’ers, wetenschappers moeten worden geeerd aldus de visionaire schrijver. Zij zijn de spirituele leiders uit het verleden die sturing geven aan jouw augmented toekomst.

Google zal het ook niet vergeven. Nu ben je zichtbaar en is er een verleden. Google trends laat zien dat er meer over augmented reality in Korea en NL is geschreven en ontwikkeld dan in het Engels!  Google laat meer interessante materie en trends zien. Zo wordt er meer geschreven en ontwikkeld in Augmented reality buiten de US dan je zou verwachten. Ook zoeken er maar weinig mensen in de US naar relevante content.

Sterling heeft veel aandacht gestoken in het ontdekken wat Augmented reality losmaakt bij mensen. “Augmented reality is magisch”. Sterling geeft een voorbeeld  over een videoprojectie waarmee beestjes op handen werden geprojecteerd. De beesten reageerde op je bewegingen. De interactie was magisch voor de gebruikers. Dat de interactie een eenvoudige techniek was werd niet als misleidend gezien, de interactie was interessanter dan het hoe en wat. Deze constatering kan tegen Augmented reality werken. Als men het niet als speciaal ervaart. Is de waardering in tijd en geld dan wel positief?

Moet men snappen wat de waarde is van al het werk dat jij erin hebt gestoken?

Sterling probeert de AR scene in een kader te vatten. AR is volgens hem sleazy, cheesy en pop.  er is al een lapdance applicaties en er worden tampons verkocht met AR Turkije. Dit is goedkoop en kan negatief werken voor het publiek van de Layar conventie(ontwerpers, bouwers en partners binnen het AR werkgebied. Werk aan opdrachten bij musea, publieke gebieden en zorg voor een goed imago zodat AR eerder geaccepteerd kan worden en positief in beeld komt.

Security: pas op dat je niet wordt beinvloed door te laat te denken aan security. > open API’s bijv.  Criminelen zullen komen dat staat vast. Beter nu nadenken hoe je dit kan voorkomen dan dat je er te laat in voorziet. Spam en locatie gegevens

Er zal een paniekaanval komen in een deel van de maatschappij omdat dit nieuw is. Iets dat niet bekend is. Er zullen mensen overheen vallen ent zoals zij reageren op de Maffia, terroristen en porno… Het is angst dat de paniek zal sturen alleen in welke vorm is nog niet bepaald. Er zal ook zeker worden geadverteerd op AR voor drugs en prostitutie. Wellicht is dat nog onschuldig vervolgd Sterling. Het volgende voorbeeld is de Amsterdam Nazi layar die tot leven komt. Er zijn veel nazi momenten uit het verleden die in Amsterdam te plaatsen zijn. Ze kunnen in beeld worden gebracht door een niche groep. Is dat dan iets dat je toestaat? Is de politiek klaar om zoiets toe te staan en wat is jouw rol hierin? Wat als de jihad beweging hetzelfde bedenkt…..?

Het is duidelijk dat dit overderven is maar het zal gebeuren is zijn verwachting. Het gebeurde in alle nieuwe technieken die tot nu toe zijn gelanceerd. Het advies is om er nu aan te denken. Leer van de andere momenten in het verleden waarbij nieuwe industrieeen opkwamen. Wellicht is er een ethische code groep die je op kan richten is 1 van de (cynische)suggesties. Het Amazon 1984 schandaal en de Apple app store worden als voorbeeld genoemd van de mogelijke complicaties die kunnen optreden waarmee rekening moet worden gehouden.

Tot slot noemt Sterling nog aanvullende lessen uit het verleden en aangrenzende industrieen:

  • Gartner hype cycle > er zullen mensen zijn die het tegen vinden vallen. Die komen klagen over de “nieuwe realiteit”
  • Er vallen bedrijven om wees niet verbaasd.
  • Er komen cowboys op de markt.
  • Maar de industrie zal ook consolideren.
  • De ondernemer is niet de CEO.
  • De grote partijen zullen je opkopen.
  • Politieke stromingen en bijbehorende zaken komen heel snel en er is niet 1 oplossing hiervoor
  • De schermen van het mobieltje zijn te groot en/of te klein.
  • Batterijen zijn niet/nooit sterk genoeg
  • Carbon burn: alle servers samen branden evenveel als een koelkast!
  • Raoming fees zijn in veel landen nog altijd een probleem.
  • Er is geen transparantie in het betaalmodel.
  • Blackspots: er is geen ontvangst van mijn realiteit in de koelkast..
  • Carriers werken niet samen wat een toepassing over de hele markt tegenwerkt.
  • De telefoons verlopen in houdbaarheid.
  • Netwerken bouwen op elkaar totdat de bron omvalt en we allemaal wachten tot de twitter server opnieuw tot leven komt.

Sterling noemt de mensen in de Rode hoed de elite die alle benodigde kennis heeft om bovenstaande verschijnsele en problemen op te lossen.

Maar hoe weet je of je aan het winnen bent en wat zijn andere punten van aandacht? En welke vragen moet je beantwoorden voordat je begint. Of waar moet je actie op nemen?

  • Eat your own dogfood
  • Is er een wysiwig user interface om de layar wysiwyg systemen te bouwen?
  • Heb je je eigen taal? Herken je de kennishouders van de niet wetenden? Is er een overeenkomst wat wat genoemd wordt?
  • Zijn er AR conferenties?
  • Hoe groot is de mensengroep die komt?
  • Is er een eigen “look” > Herkent men AR als AR?
  • Augmenteed reality is een soort van Holywood scene. Als je opgroeit met video moet je er als videomensen uitzien. glamourous.
  • Wie zijn de nieuwe AR koningen en waar herken je ze aant? Sterling denkt aan “Chique geeks” die in modern art omgevingen rondlopen!
  • Zien we over een paar jaar “hot dutch augmentation chicks” op PICNIC?!
  • Je wordt Web 4.0 en investeerders klimmen over muren om te investeren.

De afsluitende waarschuwing en positieve wensen:  AR kan een “Flash in the pan” zijn. Het kan onderuit gaan op een technische factor. Over vijf jaar herken je de AR niet meer als die omgeving. Vooralsnog is het bad warm en moet je ervan genieten!

Zoals je leest was het een uitgebreide voordracht die veel belangrijke punten benoemde en bespreekbaar maakte. Sterling liet zien dat hij begrip heeft van de industrie en zeer enthousiast is over de ontwikkelingen maar ook realistisch over de vertragende weking van voorsprong.

(update: er zijn na afloop van plaatsing in dit artikel wijzigingen aangebracht ter verbetering van fouten gemaakt door een (te)snelle plaatsing en grote hoeveelheid content)

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Verder lezen over Augmented Reality

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Als je je nog geen zorgen maakte om de toekomst van het metaverse, dan zou je daar nu wel eens mee kunnen beginnen. Hoewel we veel hoop hadden voor het metaverse, lijken de grote voorvaderen van deze nieuwe virtuele were...

Gadgets20.07.2023

Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 j...

Mobile12.07.2023

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Apple gaat in zijn winkels speciale gedeeltes inrichten voor de Apple Vision Pro. Het idee is dat je niet alleen kunt proberen wat het apparaat kan, maar je ook kunt aanmeten welke hoofdband het beste bij je past.

Gadgets07.07.2023

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Verder lezen over Layar

In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar

Layar heeft vandaag bekend gemaakt dat ook de Playboy zijn meest recente uitgave verrijkt heeft met digitale content. Met de verkiezing van Playmate van het Jaar voor de deur een mooie gelegenheid om deze 'nieuwe techn...

Online05.02.2013

In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar

Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]

Raimo is een passievolle man met hart voor mobiel. Vanuit zijn werk voor KPN en Nokia groeide hij door via mede-initiator van Mobile Monday Amsterdam naar zelfstandig ondernemerschap. De meesten kennen hem als CEO van zi...

Mobile08.01.2013

Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]

Layar app richting 1 miljoen downloads per maand

Vandaag is in Amsterdam, Layar's “Activeer Print” seminar, waar media en mensen van de uitgeverswereld aanwezig zijn om meer te leren over Layar en interactive print. CEO, Quintin Schevernels, deelde wat interessa...

Mobile11.07.2012

Layar app richting 1 miljoen downloads per maand

Bol.com gaat samenwerking aan met Layar

Bol.com heeft deze week bekend gemaakt een volgende stap in online winkelen te maken met de introductie van een eigen layer in de bestaande Layar-app. Hierdoor zijn nu al 25.000 boeken, dvd’s en Blu-ray’s te bestel...

Online15.06.2012

Bol.com gaat samenwerking aan met Layar

Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik

Webgebaseerde applicatie blaast de uitgeverswereld nieuw leven in met digitale interactie in traditionele print.Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereikWebgebaseerde applicatie blaas...

Mobile06.06.2012

Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik

Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie

Het jaarlijkse extra vtwonen tijdschrift Magalogue maakt dit jaar voor het eerst de koppeling met mobiel. Door een Layar verrijking kunnen lezers met een iPhone of Android toestel vtwonen producten op hun mobiel bekijken...

Mobile17.04.2012

Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie

Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie

Tijdens het druk bezochte 14e Senefelder Misset Seminar op 29 maart maakte Erik Ernens, commercieel directeur van Senefelder Misset, bekend te gaan samenwerken met Layar op het gebied van Augmented Reality. Senefelder Mi...

Online02.04.2012

Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie

PostNL maakt papier interactief met Layar

"Er is post!" is een van de grootste uitgaves die wordt verspreid in Nederland. Dit voorjaarsnummer, met een oplage van 6 miljoen, staat in het teken van "contact". In dit nummer zijn er voor de lezer digitale extras toe...

Online27.03.2012

PostNL maakt papier interactief met Layar