Sport2mobile: beloftes van een mobile applicatie

Vorig artikel Volgend artikel
Sport2mobile: beloftes van een mobile applicatie

Het gebruik van de mobiele telefoon, anders dan voor het voeren van telefoongesprekken en het verzenden van SMSjes is de wereld van hoge verwachtigen en grote beloftes.

We hebben allemaal onze voorbeelden van hoe veelbelovend het gaat worden voor de consument (betalen via de mobiel, afrekenen parkeerkaartje, elektronisch bankieren, location base search (van dat restaurant in de buurt waar je bent), maar voorlopig belt en SMSt die mobiele consument nog voornamelijk.

Tegen die achtergrond is het sport2mobile-applicatie die gisteren voor het publiek is gestart, van het bedrijf Emporium, te prijzen. Het is in ieder geval een voorbeeld van een product dat specifiek voor de mobiel is bedacht. De website is dan ook een (backoffice) afleiding van het hoofdproduct: de mobiel applicatie.

Emporium is een bedrijf dat volgens zijn website geloofd in mobiel internet: "Mobiel internet zal in de komende jaren het koopgedrag van consumenten ingrijpend doen veranderen....Emporium speelt actief in op deze ontwikkeling. Wij organiseren en beheren verschillende portals en koppelen zo consumenten aan merken, producten en diensten." Naast de sport toepassing heeft emporium, ook een culturele mobile portal in de maak: culture2mobile.
 
Nu krijgt de (sport)consument de kans te gaan wennen aan een nieuwe mobiele applicatie. Na het laden (duurde op mijn Sony-Eriksson wel ruim 20 tellen) zullen de eerste gebruikers wel hun verbeelding moeten aanspreken hoe het straks allemaal gaat worden. De eerste toepassing is niet veel meer dan een applicatatie van widgets (logo's) die ˆ als je ze aanklikt ˆ brengt naar de mobiele website van bijvoorbeeld de buienradar, files-informatie, Google en Cuil. Je gaat dan naar de applicatietoe toe via gewoon je eigen mobiele browser. Een soort chique favorietenlijst. En dus geen specifieke (in de applicatie getoonde) sport2mobiel-informatie.

Daarmee levert vooralsnog de applicatie zelf weinig toegevoegde waarde. Ook de naam wekt verwachtingen die in de keuze van de widgets nog niet wordt waargemaakt: van de nu 18 beschikbare widgets, gaan er slechts vier over sport (Sport1, AD, sportweek en de nationale sportpas), en het is waarschijnlijk dat de fanatieke sporters die hun mobiel op het internet heeft aangesloten deze sites reeds in hun favorieten hebben staan. Maar de uitgevers zijn van plan om snel specifieke sport informatie toe te voegen, en vooral - want daar steunt hun business-model op - met de verkoop van speciale aanbiedingen voor de geregistreerde doelgroep te komen: van korting op het kopen van sportkleding tot speciale aanbiedingen van Debitel. De sport2mobiel applicatie moet ook extra voordelen voor de houders van de nationale sportpas, een initiatief van het NOC*NSF (die dit initiatief ook verder ondersteund), gaan leveren.
 
Adri Ulfman van Emporium erkent in zijn introductiespeech dat het allemaal nog niet af is. "We zijn het nog aan het inrichten; de kraampjes staan er, er zijn al wat bezoekers, maar de standhouders moeten hun kramen nog inrichten". De keuze om met een sport mobiele portal te komen is uiteraard omdat "zoveel mensen in sport zijn geïnteresserd". De dienst moet service gericht worden, waarbij de consument gaat bepalen welke producten er gaan komen. De consument staat centraal, het wordt geen reclame model, maar een "business portal", volgens Ulfman.
 
Met de overtuiging dat mobiele applicaties net zo gemeengoed worden als webapplicaties is de lancering van deze applicatie waarschijn één uit een nog te komen lange rij. Je mag hopen dat het nu nog ontbreken van een aansprekende killer-applicatie voor de Nederlandse mobiele sportliefhebbers dit initiatief niet in de kiem doet smoren.

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies