Mobile02.07.2008

Blyk komt naar Nederland: gratis bellen voor advertenties


blyk-komt-naar-nederland-gratis-bellen-v.jpg
blyk-komt-naar-nederland-gratis-bellen-v.jpg

De mobiele telefoonprovider Blyk betreedt de Nederlandse markt. Blyk biedt aan jongeren tussen de 16 en 24 jaar belminuten en smsjes aan in ruil voor advertenties. Na een succesvolle lancering in Groot-Brittannië is Nederland het tweede land waar Blyk gelanceerd wordt. Blyk zal in Nederland geleid worden door Managing Director Eric Kip. Kip is nu nog werkzaam als Planning Director EMEA bij mediabureau MediaCom en was hiervoor onder andere werkzaam als marketing directeur van Coca-Cola, CEO bij mediabureau Initiative en bekleedde hij diverse marketing functies bij Danone en Sara Lee.

In Groot-Brittannië wist Blyk in 2007 binnen 9 maanden 100.000 leden te werven, waar de verwachting was dat ze hier 6 maanden langer voor nodig zouden hebben. Een uitrol van het product naar andere landen is dan ook een logisch vervolg. Dat Nederland het tweede land is waar Blyk van start zal gaan is volgens Eric Kip een weloverwogen keuze: “Na het succes in Engeland willen we Blyk graag uitrollen in een land waarin zowel de media als de adverteerders innovatief zijn. Zo een land is Nederland. Wanneer we ons product in een land als dit vroeg op de markt brengen, dan kunnen we veel leren van hoe het hier door zowel adverteerders als consument wordt opgepakt.”

“Het communicatieconcept dat we bieden is uniek”, zegt Kip. “Een jongere tussen de 16 en 24 jaar kan zich bij Blyk inschrijven middels het geven van de bekende personalia en het invullen van een interesse profiel. Daarna ontvangt de consument een Blyk simkaart waarop elke maand gratis belminuten en/of smsjes worden gegeven.Tegelijkertijd wordt de consument in contact gebracht met merken die passen bij het ingevulde interesseprofiel. Dit gebeurt middels smsjes en mmsjes. De communicatie is persoonlijk en wordt interactief, omdat de consument op de boodschap kan reageren en zo een dialoog met het merk kan aangaan.”

Blyk is een mobiele telefoonprovider zonder eigen netwerk. Voor de Nederlandse markt heeft Blyk een MVNO-contract gesloten met Vodafone, zodat alle diensten via dit netwerk kunnen worden aangeboden. Na de lancering van Blyk in Nederland in 2008, zal de Europese expansie gestaag verdergaan in 2009. Dan zal Blyk gelanceerd worden in Duitsland, Spanje en België.

Hieronder een video, waarmee Blyk zich in 2007 presenteerde aan de Engelse markt.

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe