Keynote Speech Buongiorno group: De komst van de Mobile Lifestyle

Vorig artikel Volgend artikel
1182416869banner_buongiorno

Buongiorno is met een omzet van 200 miljoen een van de eerste bedrijven wereldwijd actief op het gebied van Mobile added value.

Mobile 2.0 = volgens Adhish verandering voor de klant. Klanten zijn o.a. Coca Cola, Mazda. Ze kunnen de klanten een PAN European netwerk bieden voor mobile marketing. Een van de grootste problemen is dat er te weinig kennis aanwezig is. In 2002/ 2003 was het mobiele netwerk nog wat makkelijker. Je had ‘een’ manier van gebruiken en dat hield het eenvoudig. Nu is het UMTS, WiFi, Bluetooth etc. En dat maakt de marketeer onzeker. Fragmentatie van hoe de mobile content na de eind gebruiker gebracht kan worden is duidelijk trend. Text content is nog steeds leidend, terwijl marketeers die er nog niet mee begonnen zijn dat Mobile 1.0 noemen ;-). Hmmm, misschien ligt daar een probleem, dat we mobile marketing nog te veel in een lijn zien met het Internet. Als text zo succesvol is (SMS) waarom zo focussen op mobile 2.0? De verwachting is dat de omzet van text zal dalen, maar er wel een toename zal zijn. Dat zou betekenen dat de aandelen van Video, WAP, UMTS ect de komende jaren gaat stijgen.

Wat zijn de regels die we moeten volgen? Different approach for different folks... Brede inzet van Channel marketing. Er is nog geen Guru die kan zeggen, deze channel moeten we allemaal volgen. In 2003 is Coca Cola gestart met Mobile marketing in combinatie met het internet. In de Spanje heeft Coca Cola een test gedaan met Blue Tooth streaming. Focus was studenten (hoog percentage met Blue Tooth telefoon). De studenten konden screen savers downloaden, t’shirts winnen en uiteindelijk een SMART winnen. Het was een groot succes maar... Er worden geen cijfers genoemd? Tja, dan is snel iets succesvol. Unpack promotion 2% op de Bluetooth campagne is een goed resultaat. Het probleem is wel dat het werkelijke cijfers ligt (0,5%) voor het opnenen van het pakketje.

Personaliseren Orange geeft text tickets uit voor uit voor de orange wednesday. De tickets kunnen middels SMS worden opgevraagd of middels Blue Tooth gepushed. Het is een miljoenen investering waarbij de gebruiker wallpapers, filmtrailers, games etc kunnen downloaden. Het is voor iedere Orange klant beschikbaar en de gratis tickets kan men gebruiken om gratis een première te bezoeken. Het is een nieuwe en unieke vorm van samenwerking tussen de filmindustrie en Orange. Het effect is dat Orange informatie ontvangt: welke film is men geweest, welke stad, welke films hebben we nog meer die in dezelfde classificatie vallen en kunnen zo recommendations geven. In zekere zin op een Amazon.com manier. Als men geen gratis ticket meer opvraagd, dan stopt het automatisch. Ook een ideale manier om een community op te bouwen in mijn ogen. Er zitten waarschijnlijk gelijkgestemde personen in de zaal die je film smaak weten te waarderen. Cijfers: In 4 jaar 10 miljoen digitale tickets uitgegeven. 8 tot 10% van de tickets worden werkelijk opgehaald. De high price point is belangrijk, dat geldt zeker voor mobile tickets.

Video streaming Ook hier is community leidend. Een bekende UK DJ heeft een eigen Mobile streaming channel om zijn ‘volgers’ mee te trekken naar het volgende event.

Lijdend op dit moment zijn de UK en Italie. De US heeft de boot gemist omdat SMS nooit echt is opgepakt. Mobile video streaming marketing is momenteel wel erg succesvol.

Onthoudt, het is een communicatie middels waarmee je echt praat met mensen en vergeet dus niet de oude manier van communiceren, maar werk samen en integreer

Cijfers van Buongiorno: Ze verzenden 2 SMS p.p.p.d. in de UK. In de Filipijnen 30 SMS p.p.p.d.! Grote groeimarkten en dus nog veel potentie werldwijd.

Meer content

Gino Goossens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies