P & G komt met hotelservice

Vorig artikel Volgend artikel
1107805892Swiffer

[Stephan Fellinger] De mensen die mij kennen, weten van mijn bewondering voor P & G. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat het op interactief gebied een koploper is, denk bijvoorbeeld aan hoe ze hun klanten via het Internet betrekken bij verbeteringen aan hun producten. En er is bijna geen enkel bedrijf te vinden dat zo innovatief is qua nieuwe producten.

Hun meest winstgevende producten zijn danook vanzelfsprekend producten die pas de laatste jaar gelanceerd zijn. Niet zo vreemd dus dat innovatie zo belangrijk is voor hun, het bepaald en verklaard hun sterke winstgevendheid. Daar kan "ons" Unilever nog wat van leren! Al lijkt het er nu op dat P & G leert van Unilever. P & G lanceerde recentelijk een hotel cleaning service. Het lijkt een variant op een vroegere dienst van Unilever van een paar jaar geleden. Unilever had toen experiment onder de naam MyHome.co.uk. In het kort kwam het er op neer dat Unilever niet alleen producten, maar ook diensten ging leveren. MyHome.co.uk was een dienst waar tweeverdieners lid van konden worden, waarbij Unilever een werkster leverde om het huis schoon te maken, natuurlijk met Unilever producten. Het was aantrekkelijk voor Unilever omdat er veel meer marge zit op dat soort diensten dan op de traditionele producten van Unilever. Daarnaast hoefde Unilever zich bij deze dienst niet druk te maken over klanten die in de supermarkt een ander merk uit het schap zouden halen, bij een abonnement was de klant minimaal 1 jaar absoluut trouw aan de Unilever merken, die werden immers gebruikt door de geleverde werkster.

Uiteindelijk liep het project anders. Aan de belangstelling van klantzijde lag het niet, er waren in Londen zelfs wachtlijsten. Nee de dienst werd uiteindelijk verkocht omdat het te ver stond van de dagelijkse cultuur (lees fabriek en producten) van Unilever.

De nieuwe dienst valt onder een aparte "service divisie" van P & G, waar overigens ook jongeren community tremor onder valt. Genoemde hoteldienst heeft sterke overeenkomsten met het vroegere Myhome.co.uk, alleen is het dit keer niet het huis, maar de hotelkamer die schoon wordt gemaakt. Idee achter de hoteldienst is dat het in opdracht van hotelketens, de hotelkamers gaat schoonmaken met P & G producten. Ook voor P & G geldt dat dit soort zaken een veel hogere winstmarge opbrengen dan hun normale producten. Daarnaast gaat P & G er van uit dat wanneer gasten zien en weten dat de producten zo goed zijn dat ze ook in een professionele omgeveing worden gebruikt, dit de verkoop van hun merken zal stimuleren.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies