Technology20.03.2013

Negatieve webwinkel reviews in de toekomst van invloed op SEO ranking


negatieve-webwinkel-reviews-in-de-toekom.jpg
negatieve-webwinkel-reviews-in-de-toekom.jpg

Slechte ervaringen met een online webwinkel? In het streven de online consument nog beter op weg te helpen, gaat Google in de toekomst slecht beoordeelde webwinkels uit de topresultaten weren.

Het nieuws werd bekendgemaakt tijdens het SXSW conferentie in Austin Texas door Google’s eigen SEO guru en SPAM fighter Matt Cutts.

Tijdens de sessie “How to rank better in Google Bing” reageerde Matt op de zorgen van een webwinkelier, die aangaf dat zijn concurrentie beter rankt binnen de zoekresultaten, als volgt:

“Later dit jaar, misschien eerder, gaat Google nadrukkelijker kijken naar de kwaliteit van online webwinkels en of Google daar een voortrekkersrol in kan spelen. Google wil namelijk niet dat slecht beoordeelde webwinkeliers goed scoren in de zoekresultaten.”

Niet de eerste keer dat Google reageert op slechte reviews
Het is niet de eerste keer dat Google reageert op opmerkingen in relatie tot de zoekmachine ranking en slechte reviews. In november 2012 publiceerde de New York Times een verhaal (big feature about a sunglasses merchant called Decor My Eyes) over een webshop eigenaar Vitaly Broker, die ervan overtuigd was dat slechte reviews zijn webshop hielp om betere resultaten te behalen binnen Google.

Of de negatieve reviews de webshop Decor My Eyes ook daadwerkelijk betere posities binnen Google opleverde, is discutabel. Feit is wel dat – ondanks de slechte reviews – de website goede posities haalde binnen de zoekreusltaten.

Uiteindelijk reageerde Google snel door te melden dat ze slechte webwinkels met veel negatieve reviews gaat penaliseren binnen de zoekresultaten. Onduidelijk is welke factoren er gebruikt worden bij het penaliseren, het is zelfs niet bevestigd of negatieve reviews hierin een rol spelen.

Verder kijken dan slechte reviews
Als Google dan een systeem gebruikt dat webwinkels met teveel slechte reviews penaliseert, hoe komt het dan dat enkele wel goed scoren binnen de zoekresultaten?
Van invloed is mogelijk de groei in nepreviews waardoor het onmogelijk is om te beoordelen of een webwinkel getuigt van goed ondernemerschap.

Het beoordelen van webwinkel reviews is een van de volgende stappen van Google om de zoekresultaten relevanter en betrouwbaarder te maken. Dit werd min of meer bevestigd door Matt Cutts’ reactie op de vraag of reviews nu al deel uitmaken van de beoordeling en welke andere variabelen er aan toe worden gevoegd.

“We vragen ons af welke signalen we kunnen gebruiken om te beoordelen of iemand een goede webwinkelier is. Zodra we dit in beeld hebben en we zeker zijn dat er niet te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden, dan passen we deze maar al te graag toe. “

Naar mijn idee een goede zet van Google om in het groeiende eCommerce landschap meer aandacht te besteden aan oprechte en betrouwbare webwinkels om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden. De huidige dynamiek binnen het eCommerce landschap zorgt voor een explosieve wildgroei aan webwinkels die niet allemaal met de juiste bedoelingen een online onderneming starten. Naast reviews zijn er meerdere variabelen die een rol moeten gaan spelen bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van webwinkels. Mogelijke variabelen zijn het gebruikte platform, gebruikte payment providers, webwinkel keurmerken, etc.

Een stap in de goede richting die het voor startende webshop ondernemers weliswaar moeilijker maakt om te beginnen, maar de professionaliteit in een groeiende markt ten goede komt.

Dit artikel is geschreven door Tim Gees, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.

(bron: Searchengineland)

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent