Google Plus tot nu toe

Vorig artikel Volgend artikel
Google Plus tot nu toe

Het nieuwe sociale netwerk Google Plus van Google is nu sinds eind juni live. Volgens de laatste tussenstand heeft Google Plus meer dan 20 miljoen gebruikers. En dat binnen 23
dagen, terwijl twitter en facebook daar jaren over deden. Maar Google geeft (nog) geen officiele cijfers over het aantal leden en de activiteit daarvan. Na de minder geslaagde uitstapjes in de sociale wereld, Buzz en Wave, lijkt daarmee nu het tij gekeerd voor de zoekgigant op dit gebied.

De introductie van Plus was overigens vooraf gegaan door een jaar lang intensief intern testen of zoals ze het bij Google noemen: dogfooding. Daarnaast is G+ nog steeds in Beta. Je kunt er wel in, maar alleen per uitnodiging. Zo zijn business pages nog niet actief en mogen bedrijven dus ook geen pagina's maken. Verder blijkt dat sinds de introductie facebook en twitter ook niet stil hebben gezeten en verbeteringen hebben geintroduceerd.

Waarom social voor Google?
Je zou zeggen, schoenmaker houd je bij je leest. Zoeken en vinden daar ben je goed in probeer niet iets te doen wat je niet kunt. Echter Google houd zich al veel langer op allerlei manieren verdienstelijk bezig met zaken die niet direct met zoeken te maken hebben. Zoals onder andere Google Docs, Android, Chrome, Chrome OS, Chromebooks, Google Voice en YouTube. En met de acquisitie van Motorola is Google ook hardware fabrikant. Al deze activiteiten worden betaald vanuit de advertentie inkomsten, maar dienen gelijk ook als een platform voor die nog altijd zoekgerelateerde diensten. Het is dan ook niet meer dan logisch om dat platform uit te breiden met een sociale component die alles aan elkaar verbindt. Zeker aangezien facebook op dit moment als marktleider alle sociale traffic naar zich toe trekt. En daarmee potentiele advertentie inkomsten natuurlijk.


Hoe werkt het?

Kringen
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van Google Plus en hoe werken die? Het meest opvallende zijn de Kringen waarmee G+ werkt. Je deelt de mensen die je volgt in in kringen die je aanmaakt. Klinkt raar, maar het is net zoiets als dat je in een
mailprogramma een groep mensen maakt die je vaak tegelijk mailt. Zo kun je dus een kring maken met alleen familieleden en een kring met iedereen die je kent erin. De eerste is om foto's te delen van je kinderen, de tweede om alles wat je met iedereen
online wilt delen kenbaar te maken. Je kunt net zo veel kringen maken als je wilt. Het aantal mensen dat je kunt volgen is wel beperkt tot 5000.

Hangouts
Met Hangouts kun je met maximaal 10 mensen tegelijk video chatten. Op zich niets nieuws, maar Google is er in geslaagd om dit ontzettend gebruiksvriendelijk te doen. Het is een kwestie van twee keer klikken en je bent gelijk in beeld en in gesprek met een ander. Anderen uitnodigen om deel te nemen is ook een fluitje van een cent. Daarnaast kun je in de Hangout ook samen Youtube video's kijken. Een van de mogelijkheden die gebruikt gaan worden is bijvoorbeeld lesgeven via een Hangout.

Foto's delen
Foto's uploaden en delen gaat ook ontzettende simpel. Hiervoor wordt Picasa gebruikt. Ook dit is een voorbeeld van hoe eenvoudig het kan. Op zich is het niet zo afwijkend van andere foto upload diensten. Wel zijn er al ontzettend veel fotografen actief. De manier waarop je foto portfolio's in context kunt tonen is veel vriendelijker dan bij andere sites. Daarom zijn er ook al veel kunstenaars actief. daarnaast biedt de fijnmazige privacy instelling van G+ heel veel mogelijkheden voor delen. Van een op een tot delen met iedereen.

+1
De +1 knop is op drie plaatsen te gebruiken, op Google Plus bij posts en comments, in de zoekresultaten van Google en op websites die de +1 knop hebben geimplementeerd. Als je op een site de +1 knop van Google gebruikt dan wordt deze site meteen in je Google Plus +1 pagina gezet onder je profeil. Tevens kun je via de +1 knop ook meteen de site delen met je G+ netwerk. Daarnaast zal de +1 steeds meer gevolgen hebben voor de zoekresultaten in de Google zoekmachine. Wat wel vreemd
is, is dat de +1's die je geeft in Google Plus niet terugkomen in de lijst van +1's onder je profiel.

Google Games
Ook zijn er spellen, de meest bekende is het alomaanwezige Angry Birds. Op facebook zijn spelletjes natuurlijk een grote hit. Maar even zoveel mensen ergeren zich groen en geel aan de Farmville en Maffia Wars uitnodigingen. De spelletjes zitten achter een
knop en worden alleen getoond als je op die knop drukt. De spelletjes werken verder goed, maar het aanbod is nog beperkt. Google probeert developers te trekken met veel aantrekkelijker tarieven dan facebook.

Business pages
Pagina's voor bedrijven komen eraan rond Q3 dus vanaf oktober. De bedrijvenpagina's zijn in een testfase met 30.000 testers. De verwachting is dat er ook een Analytics module bij deze pagina's hoort. Verder zullen de bedrijvenpagina's naar mijn idee niet te veel afwijken van de persoonlijke pagina's. Over de praktische betekenis en uitwerking hiervan zal ik het in mijn volgende blog hebben. Het enige voorbeeld van een bedrijvenpagina op dit moment is die van Ford.

Privacy instellingen en data meenemen
Zonder op de gehele wijze van instellingen in te gaan zijn er ontzettend veel mogelijkheden om je berichten te beschermen. Zo kun je alleen delen met mensen die je volgen zelfs al reageer je op een volledig openbaar bericht. Je kunt je berichten
zo instellen dat ze niet te delen zijn met anderen dan degenen aan wie je je bericht hebt gestuurd en zo zijn er legio mogelijkheden waardoor je de openbaarheid of juist afgeslotenheid van communicatie in handen hebt. Daarnaast is het heel eenvoudig om je account op te heffen en tevens om al je data weer uit het systeem te halen.

Groter geheel binnen Google
Bovenstaande is in een notendop wat G+ is. Daarin zitten al heel veel verschillen met facebook in twitter wat betreft mogelijkheden en instellingen. Een nog groter verschil is dat G+ wordt aangeboden naast een groot aantal andere diensten van Google. De nieuwe vormgeving van Google met de zwarte balk bovenin laat ook zien dat het de intentie is om dat verder uit te nutten. Als je kijkt naar al die diensten dan kun je niet anders concluderen dat Google een one stop shop wil zijn voor alles op internet. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is internetbankieren. Maar met Google Walllet is dat ookal verleden tijd. Verder zal Google sociale media verder integreren in de zoekmachine, maar ook adverteren binnen G+ zal uitbreiden. 

Controverse
In de tussentijd hebben zich ookal enkele controverses voorgedaan. Zo verplicht Google de gebruikers om hun echte naam te gebruiken. Een aantal gebruikers heeft daarover geklaagd, omdat zij vinden dat het altijd mogelijk moet zijn om onder een
pseudoniem of anoniem aanwezig te zijn. Google antwoordt daarop dat het gaat om dat als mensen onder hun echte naam publiceren men beleefder is tegen elkaar. Eric Schmidt heeft echter gezegd dat G+ ook een "identity management" tool is. Naar mijn mening gaat het er dan ook om om een "internettelefoonboek" te maken. Dit omdat echte gebruikers de meest interessante gebruikers zijn om weer te verkopen aan adverteerders en marketeers.

Daarnaast waren er in het begin ook bedrijven (en die zijn er nog steeds) die al meteen een bedrijvenpagina openden. Google heeft bijvoorbeeld mashable gedwongen om hun Mashable pagina stop te zetten en alleen onder de namen van hun journalisten te publiceren. Dat hebben ze onder protest gedaan. Met de live gang van de Business pages kunnen we in ieder geval heel wat verwachten.

Analyse groter geheel
facebook heeft al diverse aanpassingen gemaakt aan de site sinds de komst van G+. Aanpassingen die sterk lijken op functionaliteit die ook in G+ zit. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om alleen te delen met mensen die je aangeeft in plaats van met iedereen. Dat maakt in ieder geval duidelijk dat hoewel Google nog in afgesloten beta is met "weinig" gebruikers het al een factor van belang is.

Conclusie voor de consument voorlopig
Op basis van de functionaliteiten is G+ een interessant alternatief of toevoeging aan het sociale media landschap. De hoeveelheid gebruikers en traffic die Google al heeft zullen er zeker toe leiden dat G+ veel gebuikt zal worden. G+ is echter meer dan een sociaal netwerk en heeft naast kale functionaliteit ook een aantal onbewust culturele voordelen boven andere sociale netwerken. Aan beide punten zal ik in volgende blogs aandacht besteden.

Conclusie voor bedrijven voorlopig
G+ zal een factor van belang worden in de communicatie van bedrijven met de massa op individueel niveau. Doordat G+ tegelijkertijd veel groter en vele malen fijnmaziger is dan de andere sociale netwerken zal de bedrijfsgebruiker heel goed op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze nieuwe tool. Net zoals bij de consument is dat niet alleen kale functionaliteit, maar ook onbewuste cultuur. G+ zal het sociale netwerk zijn dat voor het eerst de sociale muur tussen bedrijf en consument zal slechten.

Artikelen voor de komende tijd:
De bedrijvenpagina voor G+
De strategie van Google met G+
De cultuur van het sociale netwerk G+

bthesingh@gmail.com

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies