Google Places: optimaliseert local Search

Vorig artikel Volgend artikel
Google Places: optimaliseert local Search

Vandaag heeft Google op z'n officiële blog een nieuwe search functie aangekondigd: Place Search: a faster, easier way to find local information. In het Nederland heet het Plaatsen.

Het is dus ongeveer wat we reeds kennen het onder de naam local search maar dan met een uitgebreidere omschrijving en een complete presentatie van alle gevonden resultaten, allemaal uiteraard verwijzend naar een pin op het bekende kaartje. Dus er kunnen standaard meer dan 10 resultaten worden gepresenteerd in de resultaatpagina!

Google zal 'Plaatsen' presenteren als ze veronderstelt dat de zoeker een local search vraag stelt. Indien dat voor Google niet duidelijk is, kan de gebruiker in het linker menuutje van soorten search alsnog 'Plaatsen' laten tonen.

De dienst wordt de komende weken bij de gebruikers uitgerold in 40 talen. je kunt nu al de nieuwe local search foceren via deze link.

Hier voor de vergelijking de oude wijze van het presenteren van de zoekopdracht 'Hilversum Restaurants':

-942.jpg

We gaan er vanuit dat de volgorde van alle gevonden lokale zaken in 'Plaatsen' gewoon volgens de standaard regels van relevantie van organische resultaten in Google zal geschieden.

Goed beschouwd is dit de finale presentatie van Google van een directory van bedrijven per plaatsnaam. Waarschijnlijk even compleet, uiteraard voorzover die bedrijven een door Google geïndexeerde website hebben.  En als de lokale onderneming dat nog niet heeft dan is dit het moment om dat alsnog te gaan doen!

Hiermee is weer een tik aan het vroeger zo rendabele business-model van Yellow Pages uitgedeeld. Ben benieuwd wat de Gouden Gids/Telefoongids in Nederland hier tegenover kan zetten!

Meer content

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies