Google Images krijgt een nieuw uiterlijk

Vorig artikel Volgend artikel
Google Images krijgt een nieuw uiterlijk

Google Images, gelanceerd in 2001, krijgt na al die jaren eindelijk een nieuw uiterlijk. Onder de noemer beelden zeggen nu eenmaal meer dan woorden is de dienst uitgegroeid tot een van de meest populaire zoekdiensten ter wereld.

Inmiddels heeft Google meer dan 10 miljard foto's geindexeerd. Google zelf is vooral enthousiast over hun "sophisticated computer vision technology" die o.a. wordt toegepast bij de functie “Similar images". Een voorbeeld van deze technologie en inmiddels in het nieuwe jasje gestoken is de zoekopdracht op "soortgelijke luipaarden". Een wat complexere zoekopdracht is "witte tulpen" via "Similar colors" waarbij je echt alleen tulpen die wit zijn wil krijgen te zien .

Naast een nieuwe layout en een aantal nieuwe handige functies lanceert Google tevens een nieuwe advertentie-mogelijkheid "Image Search Ads" waarmee adverteerders de mogelijkheid krijgen om naast afbeeldingen te adverteren. Hier zijn nog geen voorbeeldpagina's van, wel is er een informatie-pagina waarin de mogelijkheden worden beschreven.

Alle nieuwe functies binnen Google Image Search:

  • Dense tiled layout designed to make it easy to look at lots of images at once. We want to get the app out of the way so you can find what you’re really looking for.
  • Instant scrolling between pages, without letting you get lost in the images. You can now get up to 1,000 images, all in one scrolling page. And we’ll show small, unobtrusive page numbers so you don’t lose track of where you are.
  • Larger thumbnail previews on the results page, designed for modern browsers and high-res screens.
  • A hover pane that appears when you mouse over a given thumbnail image, giving you a larger preview, more info about the image and other image-specific features such as “Similar images.”
  • Once you click on an image, you’re taken to a new landing page that displays a large image in context, with the website it’s hosted on visible right behind it. Click anywhere outside the image, and you’re right in the original page where you can learn more about the source and context.
  • Optimized keyboard navigation for faster scrolling through many pages, taking advantage of standard web keyboard shortcuts such as Page Up / Page Down. It’s all about getting you to the info you need quickly, so you can get on with actually building that treehouse or buying those flowers.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies