Kinect lijkt klaar voor de start

Vorig artikel Volgend artikel

Het aftellen mag voorzichtig al beginnen: op 10 november zal Microsoft het revolutionaire Kinect lanceren in Nederland. De sensor, uniek voor de Xbox 360, brengt games en entertainment op zijn eigen manier tot leven: armen, benen, voeten en handen, met Kinect ben je zelf de controller. Afgelopen week mochten we het systeem nog eens testen, inclusief een selectie van de 15 games die tegelijkertijd zullen worden gelanceerd met de sensor. Kinect én de games lijken klaar om de strijd aan te gaan met de concurrent.

In navolging van de Wii richt ook Kinect zich op een andere doelgroep dan de hardcore gamer. De controller van de Xbox, met een keur aan knoppen, blijkt voor veel zogenaamde casual gamers een te hoge drempel. En waar we bij de Wii en Sony's Move alsnog met een variant op een controller in de knuistjes eindigen, is dat bij Kinect nergens voor nodig. Met hand- en voetwerk navigeren we ons door games maar ook door videomenu's.

Een klein half jaar geleden had ik al het geluk een test te mogen doen met Kinect. De sensor was toen nog duidelijk een prototype: een witte rechthoek met een infraroodsensor en camera, ik zag het nog niet zo snel terug in mijn huiskamer. Intussen heeft de sensor een beter jasje gekregen en hoewel hij nog steeds een stuk forser is dan de sensor van bijvoorbeeld een Wii, oogt het in ieder geval al stukken beter.

-944.jpg

Tijdens het testen mochten we een aantal games spelen. Kinect Sports, Kinect Joy Ride en Kinect Adventures zijn games die door Microsoft zelf zijn gemaakt, waarbij die laatste ook standaard meegeleverd wordt met de Kinect-sensor. Daarnaast mocht er ook gedanst worden met Dance Central, de game die in samenwerking met MTV en Harmonix (Rock Band) is gemaakt en je wellicht al voorbij hebt zien komen in het TV-programma "So You Think You Can Dance". 

Hoewel ik mezelf ergens tussen een hardcore gamer en casual gamer in positioneer moet ik toegeven dat ik de lol van bijvoorbeeld Kinect Sports wel inzag. De games vragen echt volledige inzet, dus alleen halfslachtig met je armen zwaaien kom je niet mee weg. Nee, wil je dat potje tafeltennis willen winnen, zul je toch echt even aan de bak moeten. Soepel in lijf en lende zul je zeker moeten zijn voor Dance Central. Deze game laat goed zien hoe precies de sensor je bewegingen volgt en daarop kan inspelen. Erg indrukwekkend.

-945.jpg

Dat Kinect de drempel die de controller heeft weggehaald betekent nog niet dat het er voor casual gamers makkelijker op wordt. Voor wijfelende volwassenen voelt het besturen van je systeem zonder "tactile feedback" erg onwennig en dat maakt het soepel bedienen van het systeem soms een behoorlijke expeditie. Ik geloof Microsoft op hun woord wanneer ze zeggen dat kinderen met deze manier van besturen geen probleem hebben overigens, maar ik ben benieuwd hoe het de oudere doelgroep bevalt.

Daarnaast werpt de prijs van het systeem een behoorlijke drempel op: voor een starterspakket (sensor en game) rekent men zo'n €149 af. Wanneer men nog geen Xbox 360 heeft, kan Kinect ook in combinatie met de console gekocht worden voor een bedrag van €299. Daarmee is het systeem behoorlijk aan de prijs.

Kinect is qua hardware en spelmateriaal absoluut klaar om uit de startblokken te schieten. Of de prijs een probleem gaat worden, zal de tijd moeten uitwijzen. Misschien dat Microsoft's eigen "Kinectimals" wel het geheime wapen in de strijd blijkt te zijn. Want toegegeven, zelfs ik vond het cool om mijn eigen tijger uit te mogen kiezen! :-)

-946.jpg
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies