Gamen steeds meer gezinsaangelegenheid

Vorig artikel Volgend artikel
Gamen steeds meer gezinsaangelegenheid

Vandaag maakt wehkamp.nl haar onderzoeksresultaten bekend in dit persbericht.

Uit een door wehkamp.nl gehouden game- onderzoek gehouden game- onderzoek onder 3.000 'ouderen' en 3.000 jongeren blijkt, dat gamen steeds meer een gezinsaangelegenheid is en niet langer is voorbehouden aan jongeren. Bijna 75% van de 'ouderen' en 90% van de jongeren heeft een spelcomputer in huis; respectievelijk 79% van de 'ouderen' en 62% van de jongeren speelt gemiddeld 0-5 uur per week; 18,5% van de 'ouderen' en 25% van de jongeren 5-10 uur en 13% van de groep jongeren haalt zelfs meer dan 10 uur per week!

 'Eerst waren het met name de jongeren die zich met gamen bezighielden, nu zien we dat gamen steeds meer een onderdeel wordt van het gezinsleven. 'Ouderen' en ook veel huisvrouwen hebben het gamen ontdekt!', zegt Andries van Daalen, director Hardware & Operations van wehkamp.nl.

Geen 'couch patatoe' door het gamen
'Ouderen' en jongeren zijn eensgezind in hun antwoord op de vraag, of spelcomputers mensen slimmer (46% ja/ouderen t.o. 43% jongeren) en actiever (64% t.o. 71%) maakt: 20% van beide groepen geeft aan hier zelfs een spelcomputer voor te hebben gekocht. Geen 'couch potatoes' dus door het gamen. 14% van de 'ouderen' en 37% van de jongeren organiseren speciale gameavonden met familie en/of vrienden. De helft van de 'ouderen' tegenover 62% van de jongeren vindt de hedendaagse games leuker dan de traditionele bordspellen. 59% van de 'ouderen' en 32% van de jongeren zijn van mening dat games een educatieve waarde moeten hebben: hier dus wel een opvallend verschil. Eigen games verdienen zowel bij oud als jong de voorkeur boven gamessites als Zylom, Funnygames e.d. (93%/95%).

Actie populairder dan educatie
Bij de vraag welk genre games men het liefste speelt, lopen de antwoorden weinig uiteen: ruim 60% van de 'ouderen' en 70% van de jongeren speelt het liefst actiegames (w.o. ook sport- en bewegingsgames). Educatieve spellen scoren een stuk lager: 18% t.o. 6%. Praktijk en theorie blijken dus ook hier uit elkaar te lopen.

Ouderen prijsbewuster Bij het kopen van games blijken 'ouderen' prijsbewuster dan jongeren: 87,40% van de 'ouderen' tegenover 71.71% van de jongeren geeft aan vóór de aanschaf van games prijzen op vergelijkingssites en in de winkels te vergelijken.

Miljardenindustrie
Uit cijfers van de Stichting Nederlandse Gamedagen blijkt dat de Nederlandse game-industrie in 2007 bijna een miljard euro heeft omgezet, tegenover 700 miljoen in 2006. Dat is een stijging van 28 procent. De game-industrie is inmiddels groter dan die van de film. Voor dit jaar rekent de branche op een groei van 20 procent.

Dit onderzoek kunnen we naast eerdere resultaten leggen van o.a. het Nationaal Gaming Onderzoek van TNS Nipo met NewZoo.

Interessante gegevens die wehkamp.nl hier publiceert voor mensen die interesse hebben in de Nederlandse game industrie.  Voor een volledige rapportage verwijs ik je door naar wehkampreporter.nl.

Peter Davelaar

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies