Eye-tracking interface, blikken kunnen doden

Vorig artikel Volgend artikel
Eye-tracking interface, blikken kunnen doden

"Enabling someone to express themselves and engage with people in ways that they can't do in real life – because they are restricted to a wheelchair or a bed – can have a really positive effect on their self-esteem and motivation".

Een aantal Britse wetenschappers zijn druk bezig een 'eyetracking' technologie te ontwikkelen waarmee mensen met een fysieke handicap 3D-games zoals bijvoorbeeld World of Warcraft alleen met hun ogen kunnen spelen.

De bestaande staar-interactie helpt al jaren mensen om 2D omgevingen te besturen en om te communiceren via virtuele toetsenborden. Met hun ogen slepen de gebruikers een cursor naar een object en staren er eventjes naar om een muisklik te simuleren. Dat is echter te onnauwkeurig, te beperkt en vooral veel te langzaam voor het tempo van 3D-games.

In games als WoW moet je snel je avatar kunnen verplaatsen, viewpoints veranderen, tegenstanders verslaan en ook nog met andere spelers communiceren. Er wordt dus ook een combinatie gebruikt van de eerder genoemde staar-interface gebaseerd op camera's die de ogen volgen (eyetracking) met een reeks software commando's. Even wegkijken van het scherm en je avatar roteert of iconen verschijnen op het scherm waarmee je een bepaalde actie snel oproept. Al deze ontwikkelingen biedt mensen die hun armen niet kunnen bewegen de mogelijkheid tot interactie en acties die in het werkelijk leven niet mogelijk zijn.

Via: Bright.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies