NLGD in Utrecht

Vorig artikel Volgend artikel
1195749217NLGD07

Games nemen een steeds belangrijkere rol in de samenleving in, als ontspanning, als werkveld, als communicatiemiddel en tegenwoordig ook als wetenschappelijk onderzoeksveld. Helaas blijven de mensen die professioneel met games bezig zijn nog erg in hun kelder of ivoren toren zitten, maar gelukkig zijn er de Nederlandse Gamedagen die op dit moment in Utrecht gehouden worden.

NLGD Afgelopen middag was er het congresgedeelte, waar gamedevelopers, gameresearchers en de industrie samenkwamen om van elkaar te leren. De nadruk van de middag lag natuurlijk op wat er in Nederland in games gebeurt en dat is niet mis. De Nederlandse game industrie is booming, met veel productiebedrijven die zich op tal van sectoren storten. Maar ook wordt er veel aan onderzoek gedaan, met name aan de Universiteit Utrecht die enkele samenwerkingsverbanden heeft met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Vandaag is ook Control uitgebracht, het eerste magazine over game creation gericht op de Nederlandse industrie.

Helaas heb ik maar 2 sprekers kunnen zien, maar deze hadden enkele zeer interessante verhalen:

Advergames Michiel Sala van Little Chicken sprak over de toekomst van Advergaming. Advergames worden tegenwoordig vooral ingezet als: - motor van crossmediale campagne - kennis overdracht - indirecte sales - marktonderzoek - merk voorkeur - lange termijn relatie opbouwen met doelgroep Maar er is nog geen echte manier om de succesvolheid van een advergame te meten, gaat het namelijk om het aantal profielen, aantal spelers of om het aantal gespeelde spellen. Om Advergames verder te professionaliseren is het nodig dat ook deze beoordeeld worden naar resultaat. Verder voorspelde Michiel voor de toekomst dat er binnenkort multiplayer advergame zouden worden ontwikkeld, UGC steeds belangrijker wordt binnen advergames en dat de msnyoutubendefacebookhyver opgaat in een MMO.

Wetenschappelijk Onderzoek Na de break was het de beurt aan Marinka Copier, verbonden aan de Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Zij vertelde over de geschiedenis en het belang van gedegen wetenschappelijk onderzoek naar games en dat het van belang is dat alle partijen hieraan meewerken. Gamers worden volgens sommige namelijk gezien als een (de?) nieuwe generatie die kijkt vanuit een netwerkperspectief en die ingame belangrijke kennispunten heeft geleerd zoals leiderschap, teamwork en rolverdelingen. Deze game-eigenschappen doen dan ook al intrede in de maatschappij en op het werk.

Games zijn onderdeel van onze maatschappij geworden en het is goed dat de verschillende betrokken disciplines samenkomen om over alle aspecten daarvan te praten. De presentaties waren erg interessant en aan de enthousiaste geluiden van de bezoekers te horen was het congres dan ook een groot succes.

Volgend jaar is de NLGD Festival of Games op 14 t/m 22 juni.

Martijn Reintjes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies