Het 'TomTom' effect

Het 'TomTom' effect

Het is vakantie. De 'Tomtom', ik bedoel hier dan navigatie systemen mee en niet letterlijk producten van het gelijknamige bedrijf, zal dus best veel gebruikt worden in de vele buitenlanden die Nederlanders per auto en fiets plegen te bezoeken.

De TomTom is een eigenaardig ding. Aan de ene kant wijst ie de weg. En dat is gemakkelijk. Aan de andere kant wijst ie doorgaans iedereen dezelfde weg met als gevolg dat één weg heel druk is en de alternatieve routes naar het zelfde reisdoel heel leeg. De tomtom creëert daarmee een bias om met zijn allen dezelfde oplossingen langs de zelfde wegen te zoeken. TomTom live verandert daar niets aan.

En toen drong het tot me door dat dit eigenlijk een metafoor is voor deze tijd: er is nog nooit zo veel ruimte geweest voor verschillende opvattingen en gezichtspunten en 'mentale reisdoelen' maar tegelijkertijd zijn we ook zo vreselijk hyperig en lopen we met allen voortdurend langs de zelfde thema's waar dan ook moedeloos makend veel over wordt (over)geschreven.

Voorbeelden van deze hoofdwegen van aandacht? Ik noem er een paar.  ‘Leiderschap’, ‘authenticiteit’, cloud, ‘het nieuwe organiseren’. 

Zou Google als een soort ‘mentale tomtom’ werken waardoor we voortdurend met zijn allen in het zelfde straatje denken en redeneren en in ‘hun box’ blijven? Zijn het andere agenderende ecosystemen die als een mentale tomtom werken voor jou en mij? Harvard Business Review bijvoorbeeld of The Economist? Of hier te lande Management Team, Slow Management of misschien wel de Volkskrant? Bepalen zij jouw box of doe jij dat?

Om werkelijke innovatie te zien moet je nooit de hoofdweg nemen. Innovatie ontstaat namelijk nooit op de hoofdwegen in the mainstream. Trotseer dus deze tomtom bias en ga je eigen weg. Trek je niets aan van de geadviseerde reisroute, hoe beroemd de bron ook is. Laat anderen je rustig een idioot vinden. Pas dan zul je nieuwe ervaringen op doen, ruimte ervaren, onverwachte ontdekkingen doen en avonturen beleven.

Laat die anderen rustig op de hoofdweg. Geniet jij van je ruimte!

Goede reis en fijne vakantie!

Bb30d5d7e5cf8f986ed12d366c4d098100ba5cb0_22965_90_90_1Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Volg Frans ook via Twitter of zijn eigen blog.

Reacties (10)

    • Dirk

    Neem bijvoorbeeld de trein, en laat de hogesnelheidstrein links liggen:
    http://www.lowtechmagazine.be/2012/06/met-de-trein-door-europa-een-...

    Ma 30 jul 2012, 11:59 [reply]

  • Het Google-effect/de Google bubble is nog weer iets anders, omdat Google resultaten die aansluiten bij je search history hoger zet: zo blijft je dus vrij letterlijk binnen eenzelfde gedachtenwereldje.

    Voor de rest lijkt het me dat je wel gelijk hebt qua patronen die op deze manier zichzelf doen gelden: of dat anders is dan vroeger, ik denk het niet, alleen valt nu vooral op dat het blijft, ondanks de theoretische keuze.

    Ma 30 jul 2012, 14:59 [reply]

    • Alexandra

    Bedankt weer voor een boeiend blog en wat een briljant gekozen metafoor: een mentale tomtom! Ik zie een duidelijke link naar uw vorige blog over managers en leiders: managers bewandelen bestaande paden (hoofdwegen) -en de leiders? Ze gaan waar niemand ooit geweest is en maken dus zelf paden die door andere worden gebruikt.
    Verder vind ik dat mentale tomtoms bij de meest mensen nog steeds de box (mee)bepalen. De mensen zijn het namelijk niet anders gewend: geadviseerde reisroutes in de vorm van beroemde bronnen (lees:schoolboeken, leerboeken, toetsen- op maat etc) dat maakt "alternatieve routes" niet echt interessant en aantrekkelijk. "Laat anderen je rustig idioot vinden". Geweldig! Hoeveel mensen denkt u hebben lef om dat ook daadwerkelijk te doen? Mijn ervaring en gevoel zeggen: heel weinig. Dus ik denk dat het loslaten van een mentale tomtom wel een lang proces kan worden (een generatie?) maar denk dat de blog zoals die van u hier zouden bijdragen. Misschien een idee om ze als aanvullend leerstof op middelbare scholen en in het HBO op te nemen?
    En bedankt weer voor geweldige blog!


    Ma 30 jul 2012, 18:24 [reply]

    • ton

    Variant: Neem niet de voorgestelde weg, maar de hoofdweg, de alternatieve weg die zich in je hoofd vormt.

    Di 31 jul 2012, 11:25 [reply]

    • Mike Philippens

    Het is jammer dat alles zo'n beetje door de commercie gedreven wordt, en dat marketeers doorgaans bijzonder conventioneel zijn, want anders zouden de TomTom's en Google's van deze wereld een dergelijke originaliteit in kunnen bouwen. TomTom zou - dankzij TTLive en historische data - kunnen inschatten dat 'zijn' route tot kommer en kwel zal leiden. Hij zou je op doorreis door Frankrijk eens een keer OM Parijs heen kunnen leiden ipv over de Peripherique...
    Google kan de top 5 larderen met random lager gerate resultaten zodat er een beetje willekeur ontstaat.

    Maar ja...de kuddedrang van de mens zal ons wel weer parten spelen. Zolang we allemaal graag hetzelfde willen zijn en FB, Pinterest en Instagram volgen, is er weinig hoop voor ons...

    Ma 6 aug 2012, 22:36 [reply]

  • Dank voor deze leuke en waardevolle reactie! Idd, koppelen van je digitaal profiel(al dan niet via Google)aan de reisroute die tomtom adviseert lijkt me heel spannend. Wie weet of iemand nog eens op dit idee komt.
    Frans

    Di 7 aug 2012, 20:50 [reply]

  • http://www.nrc.nl/nieuws/2012/08/19/snel-van-a-naar-b-nee-bewandel-...

    Ma 20 aug 2012, 16:38 [reply]

    • bbw

    wat een genöl, pfff

    Ma 26 nov 2012, 21:46 [reply]

    • Maaike Reijlink

    'The filter bubble' van Eli Pariser is een boek dat eigenlijk over hetzelfde gaat: de mentale 'TomTom'. Google filtert je zoekopdrachten en personaliseert de resultaten (ik heb hier mijn scriptie over geschreven). Hierdoor bewandel je elke keer dezelfde weg en zul je minder snel onverwachte ontdekkingen doen. Dit gaat ten koste van creativiteit. De 'macht' van zoekmachines en grote internetbedrijven is op deze manier ook heel erg groot. We bevinden ons op de informatiestromen die zij voor ons maken, en we komen daar ook niet zo snel van af.

    Wo 25 sep 2013, 16:38 [reply]

  • dank Maaike!

    Daarom moet je al die verhalen over flexibiliteit en de grote veranderingen die er nu zouden aankomen af en toe met een flinke korrel zout nemen. Goed dat je kritisch blijft en niet al die verhalen voor zoete koek neemt.

    idd, digitale dementie is een seious thing. Uit anatomisch onderzoek blijkt nu al dat de omvang van ons werkgeheugen afneemt.

    Wo 25 sep 2013, 21:39 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines