Online & Offline Brand Buzz

Vorig artikel Volgend artikel
1103358435peer2peer

[Igor Beuker] In Marketing Week stond een interessant artikel over populaire marketing methoden in de USA. Peer-to-peermarketing en inzet van straatteams is in Amerika uitgegroeid tot een gebruikelijke marketing-tool, met name voor jongerendoelgroepen.

Aan schermen verslaafde teens, ook wel screenagers genoemd, horen (of lezen via e-mail, messenger etc) liever van een vriend of leeftijdgenoot over een geweldig nieuw merk of product, dan van een marketing manager op leeftijd. Weer een fundamentele onderbouwing van de kracht van online viral marketing.

Maar ook offline buzz marketing als straatteams - aanvankelijk gebruikt door de muziekbranche, maar inmiddels over-genomen door andere sectoren - zijn groepen jonge fans die on- en offline de muziek of merken waar ze van houden promoten. Ze praten over het merk met vrienden en iedereen die ze tegenkomen, en initiëren gesprekken in populaire chatrooms zoals Messenger.

Meestal worden de jongeren niet betaald voor hun inspanningen, maar worden ze beloond met bijvoorbeeld T-shirts, cd’s, gadgets en/of producten van het merk. En in de Amerikaanse Bling Bling cultuur, kun je jongeren best ahrd voor je laten lopen.. hang ze maar eens een iPod voor hun neus als incentive.. wedden dat ze daar de zolen hun Nike sneakers voor afrennen!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies