Lift11 Online Communities

Vorig artikel Volgend artikel
Lift11 Online Communities

Online communiteit staan vandaag de dag ook centraal in de organisatie van vandaag. Hoe krijg je mensen betrokken? Is er een leven naast Facebook en wat zou je met online communities kunnen bereiken?

Vandaag geven Tiffany St James (Stimulation Community), Chris Heathcote (Metaloca), Azeem Azhar ons enige inzichten hierin.

Tiffany spreekt over hoe mensen te activeren zijn binnen online commuties. Chris zal ons voorbeelden laten zien van de 'onzichtbare communities', er bestaan meer communities naast Facebook ;-).

Tiffany St James
Tiffany werkte als adviseur online communities binnen de UK overheid. Ze begint met een uiteenzetting van een aantal communitie

  • interesse, rondom bepaalde gebieden
  • actie, van mensen die zaken willen veranderen
  • plaats, van mensen die in hetzelfde gebied verblijven
  • praktijkervaring, delen van eigen ervaring
  • omstandigheden, bij bepaalde gebeurtenissen


Wereldwijd zijn er verschuivingen zichtbaar, weergegeven op onderstaande slide.



Tiffany geeft vervolgens een aantal voorbeelden, commercieel en niet commerciële successen. 'dosomething.org', 'votenow, refresh everything' van Pepsi en het bekende 'Nike+'.

Wat te doen? Zelf een communitie starten of gebruik maken van bestaande communities? Zoek daarbij wel de juiste vorm. Sta stil bij de kosten. Maak voor jezelf helder waarvoor je de communitie opzet (interactie, luisteren, meningen vergaren). Stel je open voor partners, zodat je een groter bereik hebt. Optimalizeer, blijft kritisch en reflecteer. Stel je doelen (KPI's). Zorg voor een 'exit strategie'.

-1059.jpg



Chris Heathcote
Chris wil ons verder laten kijken dan Facebook. De geschiedenis van het internet is een geschiedenis van communities, het begint bijvoorbeeld al bij Usenet, later web forums. Één van de grootste communities is die van Gaya spelers (23 miljoen gebruikers maar relatief onzichtbaar voor Google). Gree is in Japan één van de grootste communities rondom het spelen van mobile games en één van de redenen waarom bijvoorbeeld Facebook moeilijk voet aan de grond kan krijgen. Mobile fotosharing apps als Moby, Path en Instagram hebben veel gebruikers maar zijn ook nauwelijks zichtbaar, uiteraard wel als ze gekoppeld zijn aan Twitter of Facebook. Ze bestaan op het web…



Mensen binnen communities zijn op zoek, op zoek naar contact, opzoek naar een gesprek. Chris geeft het voorbeeld van GayDar. De website, een gay datingsite, is in America groter dan bijvoorbeeld Tesco en is van een datingsite gegroeid naar een communitie met een eigen radiostation.

Azeem Azhar
Wil ons inzicht geven in het belang van reputatie binnen online communities. Vroeger wisten we van de mensen met wie wel leefden wat we aan ze hadden, tegenwoordig met de verkleining van afstand weten we dat niet meer. We kunnen met iedereen de verbinding maken. Hoe waardevol zijn onze verbindingen? Azeem geeft zelf aan dat hij op dit moment bijvoorbeeld 138 verzoeken tot vriendschap heeft op Facebook van mensen die hij niet kent.

Is het algoritme van Google nog wat waard? Op het gebied van ranking. Het web is een web van mensen geworden, wat zijn de verbindingen van mensen waard? Maar ook die reputatiesystemen zijn niet altijd even betrouwbaar. Weet bijvoorbeeld iemand die de FourSquare 'art gallery' badge heeft ook daadwerkelijk iets van kunst?

Azeem maakt het aannemelijk dat er een waardering komt van de invloed van mensen. http://www.peerindex.net is daar een voorbeeld van. Hier is de waardering gebaseerd op de interactie op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Azeem sluit af met de uitspraak dat er meer en betere verbindingen zullen plaatsvinden en dat er ook betere applicaties zullen komen op het moment dat deze waarderingssystemen daadwerkelijk gaan werken.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies