Events29.09.2008

Hoe anders is 2.0 nou echt?


hoe-anders-is-2-0-nou-echt.jpg
hoe-anders-is-2-0-nou-echt.jpg

Web 2.0. Wikipedia omschrijft het zo: “De term Web 2.0 verwijst naar wat sommigen zien als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web. Volgens sommigen zullen deze uiteindelijk losstaande lokaal geïnstalleerde software overbodig maken.

Wat in ieder geval al opvalt is dat er in deze ene quote twee keer het woord ‘sommigen’ gebruikt wordt. Dat impliceert dat er ook een ‘anderen’ is. “2.0”, om het wat breder te trekken dan alleen het web, is een breed begrip en wordt nog niet door iedereen op dezelfde manier geinterpreteerd. Reden voor de DDMA om er een discussie over te organiseren. Tijd om eens een blik te werpen op de verschillen.

Iedereen is wellicht bekend met de video ‘The Machine is Us/ing Us’. Dit schept een beeld van de 2.0-wereld zoals we die kennen. Ik heb het altijd een nuttig filmpje gevonden:

De “1.0” fase is de eerste fase, waarin iedereen bekend werd met nieuwe fenomenen zoals het internet. De “2.0 – fase” is de tweede fase waarbij meer gebruik gemaakt wordt van nieuwe technieken (denk onder meer aan AJAX) en die een stuk interactiever is. Daar waar in 1.0 een website nog een ‘online folder’ is, is dat momenteel veel meer een interactief medium waar bedrijven gaan ‘praten’ met hun klanten. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn. In de praktijk gebeurt dat misschien nog wel (veel te) weinig.

Zijn bedrijven dan wel ‘klaar’ voor 2.0? Zijn ze er uberhaupt mee bezig? Je kan daar best vraagtekens bij zetten. Natuurlijk heb je goede voorbeelden van bedrijven die “2.0” naar alle mogelijkheden inzetten, maar er zijn er genoeg die nog een ‘platte’ site hebben en die niet verder durven of willen kijken. En soms hebben die bedrijven ook niet meer nodig dan een platte site. Toch?

Morgen (dinsdag 30 september) organiseert de DDMA haar “Beach iLounge” over dit onderwerp. In Blijburg aan zee komen ervaringsdeskundigen en ‘de nieuwe garde’ samen om te discussieren over het verschil 1.0 – 2.0. “Zijn interactiviteit en social media de heilige marketinggraal, of is het een nieuw jasje voor aloude marketingprincipes?”

Sprekers zijn onder meer Stef Heutink (the People’s Valley) met een ANWB crossmedia case, Frans Reichardt (Holy Cow) over de ontwikkelingen in DM en Jochem de Gruyter (SBS Broadcasting) als moderator. Aan het slot zal een paneldiscussie plaats vinden waar ook de sprekers aan deel zullen nemen. Er zijn nog plaatsen beschikbaar, inschrijven kan dus nog.

Dion Hinchcliffe zei in 2006: “Web 2.0 Is Much More About A Change In People and Society Than Technology”. Het gaat volgens hem dus niet om de technieken, maar om de mensen die aan het veranderen zijn. Hierbij gebruikte hij onderstaande afbeelding:

-533.jpg
-533.jpg

Het is een interessante discussie die je op veel terreinen kan voeren. Het lijkt me leuk in aanloop naar morgen eens te kijken wat nou verschillen kunnen zijn. En hopelijk willen de lezers mij daarbij helpen. Laat ik eens een korte aanzet geven:

1.0
2.0
– ‘Eenrichtingsverkeer’ – Interactief
– Oude, robuuste technieken – Flexibelere technieken
– Eén kanaal (of web, of print) – Crossmediaal
– Alles op de eigen site (platform)                                – Uitwisseling van gegevens tussen contentaanbieders

Wie vult aan?

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II