De botsing tussen de oude en nieuwe media

Vorig artikel Volgend artikel
1180007549blanken

Vervolg van live verslag op Mediacity 2007

Henk Blanken, adjunct hoofdredacteur van het Dagblag van het Noorden, blogger en co-auteur van het boek PopUp - de botsing tussen oude en nieuwe media geeft nu zijn keynote. Die baseert hij op 7 wetten van nieuwe media:

1. De wet van Kelly - Quote van een van de oprichters van Wired - "alles van waarde wordt gratis, door digitalisering" - oftewel "information wants to be free" - macht is aan de consument

2. De wet van de Navelpiercing - het concept van de krant leeft nog max. 20 jaar - wie op zijn 23-site nog geen sushi heeft gegeven, zal dat waarschijnlijk niet meer doen - hetzelfde geldt voor een navelpiercing en/of betaalde krant - geen van de gevestigde partijen heeft "yahoo, google, startpagina, msn, marktplaats, monsterboard etc." bedacht.

3. De wet van Metcalfe - Metcalfe was de uitvinder van ethernet (computer netwerk) - Gutenberg V= N * C - De waarde van het netwerk = netwerk x aantal leden - Wet van Metcalfe: V = N2 * C (netwerk, gratis telefoons)

4. De wet van Reed - Deze wet verklaart onder meer het succes van Google - V = 2N * C - Als mensen waarden toevoegen aan het netwerk (evalueren en er iets mee doen, Ebay reputatie) groeit de waarde van het netwerk dus exponentieel - wij zijn gewend aan lineaire groei

5. De wet van de Infoclan - Niet het grootste bereik telt op internet, maar het kleinste en toch relevante

6. De wet van Behoud van Bagger - Wat je ook doet, er zal altijd bagger over je heen gestort worden - Het beste wat je kan doen is gebruik maken van de kracht van het netwerk zelf - Dagblad van het Noorden laat daarom mensen anoniem reacties posten, modereren we niet, maar door mensen elkaar te laten modereren. - Geenstijl is een mooi voorbeeld van hoe een normaal persoon, anoniem op internet, een idioot, grof persoon wordt

7. De wet van de Meute - the long tail van het nieuws - Brittanica dacht dat ze gratis moest zijn door haar encyclopedie weg te geven, maar kwam erachter dat informatie free floading was (enter Wikipedia) - "Toen God het niet meer wist, schiep hij de journalist... Levi Weemoedt" - Vrije informatie heeft ook een website als DIGG opgeleverd, een collectief redactie systeem. toch zijn er maar 30 burgerjournalisten t.o.v. 900.000 geregistreerde deelnemers

Conclusie volgens Blanken: "De meute deugt (er zijn geen gelukkig geen 16 miljoen bloggers)

Founder Institute

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies