Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het congres-seizoen is weer aangebroken, en dat betekent wederom veel gebabbel over UGC, Web 2.0 en crossmedia met alle vakgenoten. DAG en Skoeps lijken dit seizoen stamgasten te gaan worden, en ook alle bekende marketingbloggers zijn inmiddels veelgevraagde sprekers.
Zo ook vanmiddag, tijdens het Blognomics congres in de Amsterdamse RAI. Een presentatie van advocaat Jetse Sprey aangaande de copyright issues die zich bij media als YouTube en weblogs aandienen, stuitte meteen op felle kritiek uit de zaal. Terecht werd opgemerkt dat juristen er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat men zijn of haar content wíl beschermen, terwijl dat zeker in de online media eigenlijk een achterhaald, of in elk geval discutabel principe is.
Tijdsdruk maakte tot opluchting van Sprey een snel einde aan deze discussie, zoals vandaag eigenlijk elke net ontsproten dialoog na een lezing de kop in werd gedrukt. En dat was jammer, want een web 2.0 congres zonder interactie is een behoorlijke contradictie op het centrale thema. 🙂
Het gebrek aan discussie was echter niet geheel aan het strakke tijdschema te wijten, het backchannel dat op Twitter gepland was viel jammerlijk genoeg ook grotendeels in het water omdat Twitter uitgerekend vandaag met flinke vertraging te kampen had als gevolg van serverupgrades.
Gelukkig gebeurde er offline ook genoeg. Redacteur Cyril Snijders van DAG verzocht een panel bestaande uit Oscar Kneppers (Bright), Rogier Swagerman (Emerce), Jeroen Jonker Roelants (IDG) en Thomas van de Weerd (SBS) hun mening te geven over de nieuwe crossmediale krant. Dit ontaarde direct in een leuk gesprek over hoe traditionele media en nieuwe media elkaar in de toekomst (vaker) moeten gaan vinden. Dat er in de zaal ook nog heel traditioneel-denkenden zaten bleek uit een publieksreactie hierop: ‘Kwaliteit kan nooit gratis zijn, voor mij NRC Next en geen Pers of DAG’.
Als uitgevers een advertentiemodel verkiezen boven het vragen van abonnementsgeld betekent dat in mijn ogen echter niet dat een krant geen kwaliteit kan leveren, het geld komt alleen op een andere manier binnen. En zéker als je dit in een subtiele vorm giet zoals de branded content van Bright in DAG, of de content- en distributie deal met Albert Heijn. Branded content is hét advertentiemodel van de toekomst, en hoeft volgens mij kwaliteit geenszins te ondermijnen.
Ook onze weblogvrienden van Marketingfacts, Frank-ly, Frankwatching, Brick meets Byte en Geenstijl mochten aan de bak in een discussie over de doorgroei van Blogs naar mainstream media. De aanwezige journalisten in de zaal waren duidelijk gepikeerd. Zowel Skoeps (burgernieuwssite via MMS) als Geenstijl werd verweten dat hun berichtgeving ongecontroleerd, onbetrouwbaar en dus journalistiek onverantwoord is.
Dominique Weesie van Geenstijl pareerde door te stellen dat weblogs zelfreinigend zijn: op het moment dat lezers op onwaarheden of manipulatie stuitten, sabelen ze de schrijvers keihard neer. Niet slim om te doen dus, als je credits bij je publiek op wilt bouwen. Op het moment dat ik nog wilde inbrengen dat het niet eens de vraag is of wij wel betrouwbare content leveren, maar eigenlijk meer speelt dat internetlezers niks of niemand meer vertrouwen (givemeaneos.nl werd in reacties op de eerste berichtgeving direct afgedaan als ‘Hoax!’) kwam aan Blognomics een abrupt einde met de mededeling dat het borreltijd was.
En dat was eigenlijk maar goed ook, want de ware meerwaarde van deze dag was dat ik eindelijk al mijn online Twitter amigo’s IRL mocht ontmoeten. En toen hadden we dat triviale medium Internet eigenlijk nergens meer voor nodig.
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024
BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag
Verder lezen over Weblog
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020
Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!
Nieuws08.06.2020
Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds
DC Business10.01.2020
Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!
Verder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024