Automotive25.07.2012

Supersportwagen Audi R8 nu nog dynamischer


Niet dat hij iets tekort kwam, maar Audi maakt zijn supersportwagen R8 nu nog aantrekkelijker en dynamischer. De R8 V10 plus wordt als nieuw topmodel aan het leveringsprogramma toegevoegd, terwijl er een volledig nieuw ontwikkelde S tronic zevenversnellingsbak voor alle modellen leverbaar is. LED-koplampen en ‘lopende’ verlichting van de richtingaanwijzer aan de achterzijde zijn bij alle uitvoeringen standaard.

supersportwagen-audi-r8-nu-nog-dynamisch.jpg
supersportwagen-audi-r8-nu-nog-dynamisch.jpg

Met een lengte van 4,44 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van slechts 1,25 meter (Spyder: 1,24 meter) straalt de Audi R8 kracht uit. Nieuwe details versterken dit beeld nog meer. Zo is de singleframe-grille voorzien van een glanzend zwart gelakt rooster en bij de V10 bovendien van horizontale chroomstrips. De bumper, uitgevoerd met luchtinlaten met drie dwarsbalken, is eveneens nieuw. Op de nieuwe R8 V10 plus is een frontsplitter van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFK) standaard, op de overige modellen is deze leverbaar als optie. Ook de behuizing van de zijspiegels en de sideblades, de luchtinlaten aan de zijkanten van de coupé, zijn bij de R8 V10 plus van CFK.

LED-koplampen met nieuwe technologie standaard
Alle uitvoeringen van de Audi R8 worden nu geleverd met LED-koplampen volgens een nieuwe technologie. De diodes voor het groot- en dimlicht zijn boven en onder de dagrijverlichting geplaatst. De dagrijverlichting vervult ook de functie van richtingaanwijzer. Ook de achterlichten zijn uitgevoerd met LED-technologie. Een innovatie van Audi is de richtingaanwijzer aan de onderste rand van de achterlichten: de verlichting ‘loopt’ steeds naar de buitenkant in de richting waarin wordt afgeslagen, zodat de richtingaanwijzer beter opvalt.

Ultra-lichtgewicht constructie met Audi Space Frame
Voor de R8 heeft Audi gebruik gemaakt van alle aanwezig kennis op het gebied van de ultra-lichtgewicht-constructie. De carrosserie, volgens het Audi Space Frame-principe (ASF) gemaakt van aluminium, weegt slechts 210 kg bij de coupé en 216 kg bij de Spyder. De R8 V8 coupé met handgeschakelde versnellingsbak weegt 1.560 kg, de Spyder 1.660 kg. De R8 V10 plus, die uitsluitend als coupé leverbaar is, komt op een gewicht van 1.570 kg. Net als in de autosport is de aerodynamica van de Audi R8 sterk gericht op het creëren van neerwaartse druk, ondermeer met diffusors aan de voor- en achterkant.

Indrukwekkende prestaties
De motoren van de Audi R8 worden met de hand geassembleerd. De 4,2 liter V8-motor heeft een cilinderinhoud van 4.163 cc en is voorzien van directe brandstofinspuiting (FSI). Het vermogen bedraagt 316 kW (430 pk), het maximum koppel bedraagt 430 Nm. Met de S tronic-transmissie accelereert de R8 coupé in 4,3 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 300 km/u (met handschakeling 4,6 seconden en 302 km/u). De V10-motor levert een vermogen van 386 kW (525 pk) en een koppel van 530 Nm. De krukas heeft een common-pin-constructie, waarmee het ontstekingsinterval wisselt tussen de 54 en 90 graden. Deze constructie combineert maximale stevigheid met een laag gewicht en zorgt tegelijk voor het unieke V10-geluid. De Audi R8 V10 coupé met S tronic accelereert in 3,6 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid bedraagt 314 km/u (met handschakeling 3,9 seconden en 316 km/u). Het nieuwe topmodel R8 V10 plus overtuigt met een vermogen van 404 kW (550 pk), een maximum koppel van 540 Nm en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 317 km/u.

Twee hoogwaardige transmissies
Er kan bij de R8 worden gekozen uit twee hoogwaardige transmissies. De handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard bij de V8 en bij de V10 leverbaar als optie. De nieuwe S tronic zevenversnellingsbak is standaard bij de V10 en kan als optie op de V8 worden geleverd. De bestuurder kan de transmissie met dubbele koppeling naar keuze via de transmissiehendel of via de paddles aan het stuurwiel bedienen. Er kan ook worden gekozen voor een sportstand, terwijl met een druk op de knop de ‘launch control’ wordt geactiveerd.

Rijke standaarduitrusting in interieur
Voor het onderstel is gebruik gemaakt van technologieën uit de autosport. Dubbele driehoekige stuurarmen van aluminium zijn op alle vier de wielen aangebracht. Bij de R8 V10 plus zijn de veren en schokdempers aangepast voor een extra sportief rijgedrag. Voor de R8 V10 behoort het adaptieve dempersysteem Audi magnetic ride met een normale en sportstand tot de standaarduitrusting, bij de V8-modellen is dit systeem leverbaar als optie. In het interieur is er sprake van een rijke uitrusting, ondermeer met een bekledingcombinatie van alcantara en leer of een volledig nappaleren bekleding, afhankelijk van de uitvoering. Als verdere opties zijn ondermeer een groot-lichtassistent, een Bang & Olufsen systeem, een opbergpakket, diverse koffersets, voorbereiding voor de mobiele telefoon met gordelmicrofoon en spraakbesturing en een parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaar.

De levering van de vernieuwde Audi R8 begint aan het eind van dit jaar. De prijzen zijn nog niet bekend.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Audi

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Audi gaat meedoen aan de Formule 1

Dit weekend start de tweede seizoenshelft van de Formule 1. Op het programma staat de race in Spa-Francorchamps die dit jaar hopelijk meer actie laat zien dan de regenoptocht van 2021. De eerste actie van het nieuwe race...

Automotive26.08.2022

Audi gaat meedoen aan de Formule 1

Pas vanaf 2026 en in eerste instantie als motorleverancier

Verder lezen over Auto

Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad

MINI Aceman begon ooit als een sterk concept, maar nu is de auto er klaar voor om een nieuwe ster in de line-up van MINI te worden.

Automotive01.05.2024

Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De lente is een geweldige tijd om te reizen in Noord-Europa. De natuur ontwaakt, het weer wordt aangenaam, de landschappen zijn opvallend mooi en er zijn nog niet veel toeristen. Dus, welke pittoreske plekjes in Noord-Europa wachten op je en waarom is het comfortabeler om met de auto te reizen?

Lifestyle29.04.2024

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De voordelen van reizen met de auto
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon