Waarom Apple de concurrentie jaren voor blijft?

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom Apple de concurrentie jaren voor blijft?

Wat moet Apple doen met de kas van zo'n 51 miljard dollar? Het is een vaak gestelde vraag in de media en op verschillende internetfora. De antwoorden variëren. "Je koopt Facebook, de moeder van alle sociale netwerken," schreef de Saxo Bank eind 2010 in haar "Black Swan Exercise". Op het Quora-forum komt een anonieme insider nu met een ander antwoord:

"Apple gebruikt deze berg cash om de voorsprong op zijn rivalen te behouden: wanneer nieuwe technologieën worden ontwikkeld (aanraakschermen, chips, LED-displays), zijn deze zeer duur om te worden geproduceerd. Een fabriek opzetten die deze nieuwigheden in massa kan produceren is nog een stuk duurder. Meestal zijn de investeringen die op voorhand moeten worden gefinancierd zo groot (ze verminderen pas eens de nieuwe component standaard wordt) dat bedrijven die deze fabrieken willen bouwen, niet genoeg kapitaal kunnen ophalen om de kosten te dekken. Dat is waar Apple op het toneel verschijnt en voorstelt om (een deel van) de bouwkosten te financieren in ruil voor de exclusieve rechten op de volledige productie van de fabriek (voor 6-36 maanden) en een korting op de productieprijs in de periode die daarop volgt."

Apple slaat hier twee vliegen in één klap:

1. Apple heeft toegang tot een nieuwe technologiecomponent en dit maanden tot jaren vóór de concurrentie. (Toen de iPhone werd gelanceerd duurde het bijna een jaar voor de concurrentie ook met een acceptabel aanraakscherm kwam). Ook het aluminiumomhulsel van de iMacs blijft tot op vandaag een goedbewaard geheim, nog altijd ongeëvenaard in stevigheid en gewicht.

2. Eens de concurrentie de inhaalslag heeft gemaakt, kan Apple nog steeds de componenten kopen bij de originele en meest ervaren producent (die ondertussen ook al zijn kosten heeft weten te verlagen) en aan een fel verminderde kostprijs. Deze korting wordt op haar beurt gesubsidiëerd door Apple's concurrenten die dezelfde stukken kopen bij die producent, maar tegen een hogere prijs.

Apple 'vernietigt' de concurrentie dus niet enkele via zijn superieur design; ook de ervaring van Steve Jobs in de massaproductie van hardware heeft het bedrijf een voordeel opgebracht dat het in staat stelt exclusieve technologie op de markt te brengen, jaren voordat concurrenten dat kunnen én ook nog eens een stuk goedkoper. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies