Bright iPad App Screenzine

Vorig artikel Volgend artikel

Ten langen leste, veronschuldigt de hoofdredacteur van het tech glossy Bright, Erwin van der Zande, zich: hier dan toch de speciaal voor de iPad ontwikkelde App: Screenzine. Een magazine voor het screen, dat is het geworden. Zoals te verwachten van Bright, prachtig vormgegeven en voor iPad Apps toch wel met een paar bijzonderheden: alleen een horizontale oriëntatie, compleet unieke inhoud, dus geen kopie van het gedrukte blad of van de website, en alles maakt optimaal gebruik van de iPad functionaliteit en dus met name video is ruim vertegenwoordigd. De keuze van de uitgever om de App te vullen met unieke inhoud is misschien voor vele fans onverwachts, maar het geeft je wel de mogelijkheid om die onderwerpen te behandelen op een manier die niet kan in een gedrukt tijdschrift. En daarmee geeft Bright aan te begrijpen wat uitgeven anno 2011 inhoudt: vele platformen, allemaal met hun eigen product-markt-combinaties. Vraag is nu wel hoe Bright zijn Screenzine positioneert, want veel inhoud is er niet (12 issues, waarvan 2 advertenties, 1 x welkom en 1x colofon ) en de app kost € 3,99 per nummer. 

"We geloven in de mogelijkheden van de iPad, maar dan niet als vervanging voor die dingen die we via andere media al doen. De iPad app heeft zijn eigen karakter en biedt nieuwe mogelijkheden, voor ons, maar natuurlijk ook voor adverteerders. In de fase waarin we nu zitten proberen we deze te ontdekken. Ik geloof dat we daar met Bright Screenzine optimaal gebruik van maken", zegt Leo Schaap, uitgever van Bright.

Ik onderschrijf een dergelijke aanpak, en de uitgever is daar met Screenzine ook in geslaagd. Maar als je kijkt naar de eerste reacties op de App in de iTune zie je wel gemengde reacties: uiteraard de mensen die het geweldig vinden, maar ook reacties als: "Te hoge verwachting?", "Te weinig voor te veel", 'lang moeten wachten op ..?". Blijkbaar heeft Bright andere verwachtingen gewekt bij de al lang geleden en intensief aangekondigde nieuwe iPad App. En als je naar de functionaliteit en het gebruik van de iPad kijkt, dat perfect in staat is de vertrouwde gedrukte producten 'op de sofa' heel plezierig weer te geven, zou er ook niets op tegen zijn om het Bright blad in die vorm op iPad beschikbaar te stellen. Tablet users verwachten, blijkens de reactie in de iTune-store, blijkbaar ook hun favoriete producten te vinden in de shop.  En dat zal vroeg of laat veel uitgevers doen overwegen hun gedrukte versie maar gewoon op te heffen en naar het veel goedkoper te produceren en te distribueren tablet-medium over te stappen.

Neemt niet weg dat het nog steeds interessant is, specifieke iPad of Tablet applicaties zoals Screenzine, te ontwikkelen. Maar dan moet je wel helder zijn wat je aan toegevoegde waarde levert en dat moet gebeuren tegen de juiste prijs. Want €3,99 is erg veel in de scene van de iPad waar gratis of €0,79 de doorsnee pricing is, en ook niet nodig met het soort en aantal adverteerders waar Bright een beroep op kan doen. Wat betreft de inhoudelijke positionering: op de website staat als aanprijzing: "Bright Screenzine is ontwikkeld,naar een ontwerp van Bright artdirector Jonathan Looman en Luis Mendo samen met Twin Media en is voor € 3,99 - inclusief gratis documentairefilm - verkrijgbaar in de Nederlandse en Belgische App Store.". Misschien zou een regelmatig verschijnende App over Design met steeds een interessante documentaire film over een thema wel een positionering zijn. Want dat kan je in een gedrukte versie niet realiseren.

De website van Bright geeft een aardig verhaal over "the making of Screenzine". Hoe dan ook, voor vele iPads bezitters is het de moeite waard om kennis te maken met deze iPad van een innoverende uitgever.

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies