Best Buy stelde: sinds aankondiging iPad, verkoop 'notebooks' ingestort

Vorig artikel Volgend artikel
Best Buy stelde: sinds aankondiging iPad, verkoop 'notebooks' ingestort

Donderdag 16 september 2010 verscheen er een rapport van Stanley Morgan waarin staat dat sinds de aankondiging van apple's Ipad voor het eerst in de geschiedenis in augustus en september de verkoop van laptop een daling heeft laten zien. De veronderstelling is dat iPads (voor een deel) de laptops verdringen. Zie grafiek.

Dit verhaal werd nog eens onderstreept toen op donderdag de top-man van Best Buy Brian Brun in een interview in de Wall Street Journal stelde dat Best Buy ook merkte dat na de introductie van de iPad de verkoop van notebooks (=laptops) met 50% was gedaald. 

De internet-bloggerwereld in de States ging helemaal uit hun dak. Immers opmerkelijk, maar vooral ook onbegrijpelijk nieuws: de iPad is mooi, bijzonder, creëert een nieuw media-type, maar de functionaliteit van een laptop (o.a. een productie machine voor creatie van documenten) en de iPad (raadpleeg-machine en voor communicatie/Social Media activiteiten) maken het onwaarschijnlijk dat een gemiddelde laptop koper/gebruiker zijn activiteiten met plezier volledig overdoet aan de iPad.

(Bron illustratie: Morgan Stanley, overgenomen uit Fortune)

Het kon dan ook niet uitblijven: Brian Dunn verklaarde later dat het in zijn verhaal ging om 'netbooks' en niet om 'laptops'. De internet-tech-wereld kwam weer een beetje tot rust. Later kwam er dan nog een officiële verklaring van Best-Buy en deze meldde dat het allemaal ook wel meevalt met de dalende verkoopcijfers.

Dat de iPad met name effect heeft op de verkoop van de 'netbooks' is begrijpelijk. Immers deze kleine, lichte en qua functionaliteit beperkte 'laptops' kunnen worden beschouwd als een verre achterneef van de iPad. Ze worden meegenomen op reis en zijn met name bestemd om onderweg gemakkelijk email en sociale netwerken bij te houden.

Wat allemaal niet wegneemt dat uit deze discussie maar weer eens blijkt dat het ontwikkelen van het concept van de iPad, de vorm en bediening, en de wijze van in de markt zetten een "amazing event" is. Zelden ziet men zo evident een hype ontstaan over een ontegenzeggelijk eigenwijs en vernieuwend apparaat. De eeuw is nog jong, maar we zouden bijna gaan spreken van de media-uitvinding van de eeuw.

Meer content

Dick Ahles

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies