Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Een van ’s werelds meest geroemde succesverhalen dreigt in China uit te lopen op een ware catastrofe. In de eerste week na de lancering van de iPhone zijn er in China amper 5.000 toestellen verkocht.
Voor een markt van 702 miljoen gsm-gebruikers is dit een verwaarloosbaar aantal, vooral omdat uit onderzoek blijkt dat zo’n 2 miljoen Chinezen eerder al een gehackte iPhone in het buitenland kochten om die later op de tweedehandsmarkt door te verkopen. Hoewel sommigen er op wijzen dat het toestel te duur is (iPhone 3 GS 16 GB kost er zo’n 485 euro; voor een volledig uitgeruste imitatie betalen Chinezen 50 euro). Zijn er ook experts die andere redenen zien. Volgens hen maakte Apple 3 grote marketingfouten.
1. Apple heeft geen rekening gehouden met de voorkeuren van de lokale consument. De iPhone wordt verkocht met een maandabonnement; een Chinees spendeert maandelijks gemiddeld 12 dollar aan belverkeer, liefst met pay-as-you-go-formules en anonieme belkaarten. Jonge Chinezen wisselen om de 9 à 12 maanden van toestel. Ze hebben dan ook geen zin in dure jaarcontracten.
2. Apple vergiste zich van partner. Overal ter wereld werkt Apple met dominante telecomoperators. In China is dat China Mobile met een marktaandeel van bijna 70% van China’s 702 miljoen gsm-gebruikers. Apple koos voor underdog China Unicom, dat de overige 30% marktaandeel heeft. Omdat er in China geen overdraagbaarheid van nummers is moeten consumenten die overstappen ook nog eens een ander nummer aanvragen bij hun nieuwe telefoon.
3. Apple verzuimde een globale lancering voor de iPhone te organiseren. Dat was misschien de grootste flater. De iPhone deed er veel te lang over om China te bereiken. Niet enkel bezaten 2 miljoen Chinezen al een gehackt toestel: in totaal zouden reeds 3,5 miljoen Chinezen ooit een iPhone hebben gehad. Consumenten in de groeimarkten China, Brazilië en India zijn niet langer bereid te wachten tot een toestel ook in hun land beschikbaar wordt. Deze markten –de weinige waar consumenten nog makkelijk geld uitgeven– mogen niet langer als tweederangsmarkten worden beschouwd.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over iPhone
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsMobile07.03.2024
Zijn er telefoons die beter zijn dan de iPhone 15 Pro?
Mobile28.02.2024
Deze nieuwe mogelijkheden en emoji komen al bijna naar iPhone
Mobile21.02.2024