Advertising30.11.2007

Marktplaats organiseert Consument 2.0 en Marktplaats@night.


1196444070071129-194325-1-l.jpg
1196444070071129-194325-1-l.jpg

Een drukke PR dag voor Marktplaats gisteren, naast de Admarkt meeting hielden ze in de Angel Studio’s Marktplaats@night, voorafgegaan door Consument 2.0. Ongeveer 200 branchegenoten namen deel aan de middagsessie die in het teken stond van online consumentengedrag, bereik en merkbeleving.

Bij binnenkomst werd je mening over 7 stellingen vastgelegd, tevens je inschatting van de communis opinio van de aanwezigen. Dit ter voorbereiding op het vragenpanel, hierover later meer.

Maurice de Hond opende de middag. Hij gaf ter illustratie van de kracht van online aan dat er vroeger honderden interviewers nodig waren voor een gedegen onderzoek, tegenwoordig kan je onderzoeken zelfs vanuit de gevangenis uitvoeren.

Hierna nam Stephan Fellinger het woord. Het online consumenten gedrag en hoe hier als marketeer mee om te gaan werd met groot enthousiasme en visueel geweld gebracht. Via saillante uitspraken als ‘man stelt Google tegenwoordig meer vragen dan zijn vrouw’ en ‘Google is god’, de FBTO uiting t.b.v. Google Earth, de innovatieve pastoor Vonhögen die de jeugd weet te bereiken met zijn Godcast en Sony Praystation en vele voorbeelden die illustreren hoe je de fast moving consumer op de juiste plek met de juiste boodschap kunt bereiken. Zijn slotsom luidt doelstelling + gedrag + gezond verstand + nieuwsgierigheid + interactieve leffactor = succesvolle online strategie.

Jan Kienhuis van Metrixlab zorgde voor de nodige cijfers en grafieken. Zo stelt hij aan de kaak waarom de nadruk zo op de 0,01% die klikt op de banner, in plaats van op de 99,99% die blootgesteld is aan het desbetreffende merk. In zijn jarenlange samenwerking met Marktplaats heeft hij indrukwekkende cijfers verzameld. De tijdspan waarin 50 miljoen advertenties geplaatst worden op Marktplaats was eerst 5 jaar, daarna 18 maanden, nu 8 maanden. Meer dan 7 miljoen unieke consumenten mét koopintentie bezoeken maandelijks de site. Dit alles terwijl de site zelf, benadrukte Kienhuis herhaaldelijk, “ontzettend lelijk” is.

Kiliaan Toorenaar (commercieel directeur Marktplaats) verklaart dit aan de hand van de ‘oude bank’ metafoor, ‘ziet er niet uit, maar zit wel lekker’. Volgens hem is het kleurenpalet zelfs afgeleid van ‘de zonnebloemen’ van Van Gogh, een schilderij dat de meeste mensen ter wereld kennen en aanspreekt. Hij toonde een grafiek die liet zien dat het unieke bereik dat andere sites bieden t.o.v. Marktplaats qua volume weinig toegevoegde waarde heeft. Voor adverteerders bestaat de mogelijkheid om te targetten op doelgroep (op basis van vertical, postcode, gezochte prijsklasse, etc), Toorenaar toonde het voorbeeld van Rabobank, alwaar via een link op de productpagina direct een pagina wordt getoond met een financieringsvoorstel, de gegevens van de auto met foto. Klaar om voor te leggen aan de partner ter goedkeuring.

Afsluitend zijn de zeven stellingen voor het panel gelegd, bestaande uit Willem de Jager (Rabobank – Directeur New Business Development), Daniel Ropers (Bol.com – Algemeen Directeur), Diederik Breijer (Universal Media – Directeur Benelux) en Norbert Zoet (transavia.com – VP Business-to-Consumer), die allen hun hierover hun licht schenen. De uitslag van de zaal is, gezien hun achtergrond, weinig verassend. Het accuraat kunnen voorspellen van de groepsopinie blijkt echter geen sinecure. Alleen Wilbert Philippo van Infotrader wist 7 op 7 te scoren, niemand had er 6 juist, ondergetekende kwam niet verder dan 4. Doet u zelf mee door te bedenken hoeveel procent (0-24, 25-49, 50-74, 75-100) van de aanwezigen op de volgende stellingen ‘eens’ heeft geantwoord. De correcte antwoorden staan onderaan dit artikel.

1) Veel adverteerders adverteren nog te weinig. 2) De ontwikkeling van online marketing gaat te langzaam. 3) Over 10 jaar is online marketing qua omzet net zo groot als TV reclame. 4) Merkbinding bij een consument is makkelijker te vergroten via een online campagne. 5) Wij bouwen ook online actief aan ons merk. 6) Behavioral targetting is the next big thing. 7) Ik heb wel eens wat verkocht via Marktplaats.

Na de ontknoping werd het publiek, na 2 uur onafgebroken aandacht, beloond met een mooi feest. Er werd veel gelachen (al dan niet veroorzaakt door de crew van Boom Chicago), genetwerkt en jawel, gedronken. Voor herhaling vatbaar!

1) 75%-100% eens 2) 25%-49% eens 3) 50%-74% eens 4) 50%-74% eens 5) 75%-100% eens 6) 50%-74% eens 7) 50%-74% eens

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik