Entertainmentmarkt ook in 2010 gedaald

Vorig artikel Volgend artikel
Entertainmentmarkt ook in 2010 gedaald

De entertainmentmarkt heeft in 2010 opnieuw een flinke daling laten zien. In totaal besteedden consumenten in 2010 bijna 100 miljoen euro minder aan de aanschaf van muziek, films, tvseries en games. Daardoor daalde de omzet met bijna 11% tot 789 miljoen, dat bljkt uit jaarcijfers [PDF] van de NVPI.

Maar ondanks de daling van de totale markt blijkt uit nadere analyse van de verkoopcijfers dat het nationale product relatief goed scoort. Successen waren er op muziekgebied voor Caro Emerald, Marco Borsato, Nick & Simon en Jan Smit. Zij voeren de top 10 van best verkochte albums aan. Op filmgebied was er succes voor de Nederlandse films De Storm, Oorlogswinter en Komt een Vrouw bij de Dokter.

Het afgelopen jaar laat opnieuw een daling zien voor de gamesmarkt. Daarmee lijkt de eerder verwachte stabilisatie toch nog niet te zijn bereikt. Maar de verwachtingen zijn relatief gunstig. De introductie van Move en Kinect hebben immers voor nieuwe marktimpulsen gezorgd in het laatste kwartaal van 2010. Verder wordt het belang van grote releases voor deze markt steeds duidelijker. De absolute kaskraker van 2010 was het recordbrekende Call of Duty/Black Ops. Verder blijken franchises zoals FIFA (WK voetbal) en Mario (Mario 25 jaar) ook uiterst succesvol.

Muziekmarkt: Het omzetaandeel uit de verkoop van digitale tracks en albums steeg van 5,7% naar 8%. De Nederlandse markt laat daarmee structureel een ander beeld zien dan vergelijkbare markten die eenzelfde aanbod kennen. Wereldwijd ligt het omzetaandeel uit digitaal rond de 30%. De muziekmarkt wordt dus nog steeds gedomineerd door het fysieke product, waarbij de CD belangrijkste omzetmaker is. De afzet daarvan daalt echter gestaag. De totale omzet van de muziekmarkt daalde met 15,6%. Dit heeft inmiddels geleid tot direct verlies van werkgelegenheid.

Videomarkt: Blu-ray, dat vooral in trek is voor het segment speelfilms, heeft inmiddels een omzetaandeel van 10%. Dat gaat gepaard met prijsdalingen, waar de consument die wil genieten van een betere kwaliteit zijn voordeel mee kan doen. Desondanks is de totale markt in 2010 opnieuw gedaald.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies