Entertainment19.01.2011

DVR’s hebben weinig impact op reclame inkomsten tv


dvr-s-hebben-weinig-impact-op-reclame-in.jpg
dvr-s-hebben-weinig-impact-op-reclame-in.jpg

Deloitte verwacht dat ondanks de sterke groei van digitale video recorders (DVR), de reclame inkomsten voor tv hierdoor niet geraakt zullen worden. De DVR stelt de kijker instaat om reclameblokken over te slaan, maar de kijker zal desondanks grotendeels live tv blijven kijken.

Dit is een van de voorspellingen uit de TMT Predictions 2011 (PDF) van Deloitte. Met dit jaarlijks initiatief geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecombranche (TMT).

Door lagere prijzen en via game consoles met ingebouwde DVR’s is het aantal DVR-gebruikers de afgelopen jaren sterk toegenomen. Stephen Ward, partner en programmaleider TMT Predictions bij Deloitte: “Er wordt verwacht dat in een tweetal grote markten meer dan 50% van de huishoudens in 2011 een DVR bezit. De traditionele tv reclame zal hierdoor echter niet geraakt worden. Tarieven voor tv reclames zullen dit jaar wellicht stijgen of dalen om verschillende redenen, maar de DVR zal niet de oorzaak hiervan zijn. Men zal nog steeds voornamelijk op vaste tijdstippen live naar favoriete programma’s kijken. Dit wordt versterkt door de wens om met anderen mee te kunnen praten op bijvoorbeeld het werk of via social media.

Verder blijkt uit een eerder onderzoek van Deloitte onder Britse DVR-gebruikers dat 70% altijd eerst naar de normale tv programmering kijkt, alvorens eventueel gebruik te maken van de DVR. Slechts 16% zei eerst te kijken naar wat voor opgenomen materiaal hij of zij nog beschikbaar had. Daarnaast is de 15 tot 25 procent van opgenomen programma’s dat doorgespoeld wordt, niet per definitie verspild. Onderzoeken laten zien dat commercials die twaalf keer sneller worden afgespeeld, nog steeds onthouden worden door consumenten. Karel Bakkes, managing partner TMT bij Deloitte: “Alhoewel DVR’s de mogelijkheid bieden om alle commercials over te slaan, zijn er twee fundamentele veranderingen in kijkgedrag hiervoor nodig: kijkers moeten echt alles middels hun DVR opnemen en moeten hun ogen dichthouden bij het doorspoelen. Beide is onwaarschijnlijk.”

Volgens Deloitte moet de tv industrie wel focussen op toegevoegde waarde van DVR’s voor adverteerders. “Maak voldoende gebruik van gegevens zoals welke commercials bekeken worden, welke juist altijd doorgespoeld worden en welke zelfs meerdere keren bekeken worden. Door deze data te combineren met vooraf opgeslagen commercials, kan tot op een bepaald niveau gepersonaliseerde advertising aangeboden worden,” aldus Ward.

Enkele andere verwachtingen van Deloitte uit de TMT Predictions 2011 gaan in op:

·       Opkomst van online regulering.
·       Online games.
·       Toekomst van de CD.
·       Gebruik van Wi-Fi in winkels.
·       Diversiteit van operating systems.
·       Advertentie inkomsten sociale netwerken.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd