Technology12.09.2016

We willen wel duurzaam leven maar er niet voor betalen


Het is bijna een modewoord als je zegt dat je duurzaam leeft. Maar wat is duurzaam eigenlijk en hoe leef je duurzaam of zoals in het bedrijfsleven ook de term duurzaam ondernemen is geboren. Duurzaam laat zich niet zo eenvoudig omschrijven en eigenlijk is het een containerbegrip. Een ding is echter heel duidelijk, duurzaam leven betekent dat je zult moeten investeren in andere levensstijl. Duurzaam betekent niet alleen je afval scheiden maar ook je aankopen veel bewuster maken. Groene stroom betekent immers niet dat je daadwerkelijk een groene kabel naar je huis krijgt getrokken. En wie overweegt over te stappen op zone-energie moet toch diep in de buidel. Het is een keuze die je maakt en die staat los van de besparing en in hoeveel jaar je je investering hebt terugverdient.

Een ander belangrijke vorm van duurzaam leven is het reduceren van je aankopen. Langer doen met dingen, licht uitlaten en minder water verspelen. En daar bespaar je dan weer wat euro’s. Maar bottem-line kost duurzaam leven geld. Recentelijk onderzoek van het bureau SAMR geeft aan dat duurzaamheid vooral gemakkelijk moet zijn en niet te veel mag kosten. En het moet bewezen zinvol zijn. Uit hun onderzoek blijkt verder dat slechts 13% van de respondenten denkt dat hun eigen gedrag geen invloed heeft op het milieu. Toch past slechts circa de helft van de Nederlandse consumenten duurzame maatregelen toe in hun eigen leven en leggen zij een groot deel van de verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven.

Het scheiden van glas willen we nog wel doen
Het scheiden van glas willen we nog wel doen

Afval scheiden relatief makkelijk

De meeste consumenten kiezen voor relatief makkelijke en bekende maatregelen, zoals afval scheiden (79%), de verwarming lager zetten (60%) en korter douchen (51%). Zodra maatregelen meer impact hebben neemt de animo af. Zo reist slechts 29% bewust met het OV om het milieu te sparen en een op de tien (12%) heeft zonnepanelen.

Ook het kopen van lokaal geproduceerde (27%) of biologische producten (22%) is een minder populaire maatregel, omdat dit volgens de consument te duur is. Verpakkingsmateriaal vermijden is ook niet populair (29%), omdat het te veel moeite kost.

Toch is zomaar klakkeloos overgaan op een duurzame maatregel er niet bij. Ruim de helft wil eerst weten wat het effect van de maatregel is. Drie op de tien is meer geneigd tot actie als de omgeving een duurzaam initiatief start.

Verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven

Hoewel consumenten zelf dus niet al te veel moeite willen doen, verwachten ze wel dat bedrijven duurzame maatregelen nemen. Zo vindt de helft (53%) het belangrijk dat hun bank duurzaam belegt, twee derde (64%) vindt het belangrijk dat hun energieleverancier levert van wind- of waterkracht.

Het onderzoek is uitgevoerd door customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse), in samenwerking met Heartbeat Strategy en uitgevoerd in het onderzoekpanel van SAMR. In totaal hebben 1.037 respondenten deelgenomen, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar of ouder. Het onderzoek heeft plaats gevonden van 27 juli t/m 17 augustus.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024