Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is bijna een modewoord als je zegt dat je duurzaam leeft. Maar wat is duurzaam eigenlijk en hoe leef je duurzaam of zoals in het bedrijfsleven ook de term duurzaam ondernemen is geboren. Duurzaam laat zich niet zo eenvoudig omschrijven en eigenlijk is het een containerbegrip. Een ding is echter heel duidelijk, duurzaam leven betekent dat je zult moeten investeren in andere levensstijl. Duurzaam betekent niet alleen je afval scheiden maar ook je aankopen veel bewuster maken. Groene stroom betekent immers niet dat je daadwerkelijk een groene kabel naar je huis krijgt getrokken. En wie overweegt over te stappen op zone-energie moet toch diep in de buidel. Het is een keuze die je maakt en die staat los van de besparing en in hoeveel jaar je je investering hebt terugverdient.
Een ander belangrijke vorm van duurzaam leven is het reduceren van je aankopen. Langer doen met dingen, licht uitlaten en minder water verspelen. En daar bespaar je dan weer wat euro’s. Maar bottem-line kost duurzaam leven geld. Recentelijk onderzoek van het bureau SAMR geeft aan dat duurzaamheid vooral gemakkelijk moet zijn en niet te veel mag kosten. En het moet bewezen zinvol zijn. Uit hun onderzoek blijkt verder dat slechts 13% van de respondenten denkt dat hun eigen gedrag geen invloed heeft op het milieu. Toch past slechts circa de helft van de Nederlandse consumenten duurzame maatregelen toe in hun eigen leven en leggen zij een groot deel van de verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven.
Afval scheiden relatief makkelijk
De meeste consumenten kiezen voor relatief makkelijke en bekende maatregelen, zoals afval scheiden (79%), de verwarming lager zetten (60%) en korter douchen (51%). Zodra maatregelen meer impact hebben neemt de animo af. Zo reist slechts 29% bewust met het OV om het milieu te sparen en een op de tien (12%) heeft zonnepanelen.
Ook het kopen van lokaal geproduceerde (27%) of biologische producten (22%) is een minder populaire maatregel, omdat dit volgens de consument te duur is. Verpakkingsmateriaal vermijden is ook niet populair (29%), omdat het te veel moeite kost.
Toch is zomaar klakkeloos overgaan op een duurzame maatregel er niet bij. Ruim de helft wil eerst weten wat het effect van de maatregel is. Drie op de tien is meer geneigd tot actie als de omgeving een duurzaam initiatief start.
Verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven
Hoewel consumenten zelf dus niet al te veel moeite willen doen, verwachten ze wel dat bedrijven duurzame maatregelen nemen. Zo vindt de helft (53%) het belangrijk dat hun bank duurzaam belegt, twee derde (64%) vindt het belangrijk dat hun energieleverancier levert van wind- of waterkracht.
Het onderzoek is uitgevoerd door customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse), in samenwerking met Heartbeat Strategy en uitgevoerd in het onderzoekpanel van SAMR. In totaal hebben 1.037 respondenten deelgenomen, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar of ouder. Het onderzoek heeft plaats gevonden van 27 juli t/m 17 augustus.
Verder lezen over Duurzaamheid
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024