Technology09.11.2020

Virgin Hyperloop heeft voor het eerst passagiers vervoerd


Transport van de toekomst

De Hyperloop is hard op weg om het vervoer van de toekomst te worden. Al jaren wordt er volop mee getest en keer op keer lijkt het erop dat we dit vervoermiddel ooit echt gaan gebruiken. In ons eigen land wordt in het hoge noorden, in Groningen, op dit moment het Europese Hyperloop Center gebouwd. Bedoeld om volop testen uit te voeren op een baan van 3 kilometer lang. Virgin is er ook al jaren mee bezig en heeft dit weekend voor het eerst passagiers vervoerd in een pod. Een spannend en baanbrekend moment voor de ontwikkeling van de Hyperloop.

Magnetisch zwevende pods

Zondagmiddag vond de test plaats in de woestijn buiten Las Vegas. De eerste twee passagiers waren de Chief Technology Officer en mede-oprichter van Hyperloop en een andere medewerker. In ongeveer 15 seconden werden passagiers Josh en Sara ‘afgevuurd’ en met succes 500 meter vervoerd. De glimmende witte Pegasus is een magnetisch zwevende pod, die in een vacuümbuis wordt vervoerd. Het is een belangrijke prestatie voor Virgin Hyperloop, dat in 2014 werd opgericht. Uiteindelijk moeten de pods snelheden gaan bereiken tot 1223 kilometer per uur. Daarmee kunnen ze concurreren met bijvoorbeeld een vliegtuig. Voorwaarde is uiteraard wel dat er een baan is aangelegd op het traject tussen de steden waar jij naartoe wilt.

<em>Josh en Sara in de Pegasus podFotocredits: Virgin Hyperloop<\/em>
Josh en Sara in de Pegasus podFotocredits: Virgin Hyperloop

Testen met passagiers

De DevLoop-testbaan ligt dus middenin de woestijn van Nevada. Een ideale omgeving om hyperloop-pods te testen. Dat gebeurt dan ook al regelmatig. Virgin voerde meer dan 400 tests uit op het circuit. Dit was de eerste keer dat er menselijke passagiers aanwezig waren. En daar is het bedrijf, terecht, trots op. “Niemand heeft iets gedaan dat in de buurt komt van waar we het nu over hebben”, vertelde Jay Walder, CEO van Virgin Hyperloop, aan website The Verge. “Dit is een werkende hyperloop op ware grootte die niet alleen in een vacuümomgeving draait, maar waarin ook mensen zitten. Geen enkele andere partij is al in de buurt gekomen van wat wij doen.”

<em>De Hyperloop baan en pod klaar voor vertrekFotocredits: Virgin Hyperloop<\/em>
De Hyperloop baan en pod klaar voor vertrekFotocredits: Virgin Hyperloop

23 passagiers

De Pegasus-pod die wordt gebruikt voor de tests is een verkleinde versie van de uiteindelijke Virgin Hyperloop. Een full-size pod kan straks maximaal 23 passagiers vervoeren. Het witte interieur blijft in ieder geval en daar is over nagedacht. Omdat zo’n nieuw vervoermiddel best spannend kan zijn voor passagiers wil Virgin het interieur zo licht mogelijk houden. Het is ook niet niks om met enorme snelheid door een vacuümbuis te worden vervoerd.

Vergelijkbaar met opstijgend vliegtuig

Volgens Virgin is de versnelling van de loop vergelijkbaar met het gevoel van een opstijgend vliegtuig. De pod wordt voortgestuwd door magnetische levitatie, dezelfde technologie die ze gebruiken voor bullit-treinen. Het ziet er misschien uit als science fiction, maar het is gewoon een echte uitvinding die werkt. Passagier Sara Luchian was vooral benieuwd naar het gevoel dat ze zou ervaren in de pod. En hoe het is gesteld met de temperatuur en ventilatie.

Hyperloop te duur?

Critici zeggen dat de hyperloop weliswaar technisch gezien een haalbaar vervoermiddel is, maar het financieel gezien onmogelijk te verwezenlijken zou zijn. De technologie is er, maar om banen en pods te bouwen zijn enorme investeringen nodig. Om nog maar te zwijgen van de kosten die je dan als passagier moet betalen. Bedenk ook eens wat een energie het kost om het vacuüm te creëren. En dat iedere keer als een pod op een station arriveert en weer vertrekt. Bochten maken vormen nu ook nog een uitdaging voor een pod.

Er zijn dus nog genoeg uitdagingen te overwinnen voor Virgin en alle andere testers. Toch is het een mooie technologie die we graag op de voet volgen. Want dit ziet er toch een beetje uit zoals we ons de toekomst hadden voorgesteld.

Fotocredits: Virgin Hyperloop

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Technology

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland

De grootste slimme stad ter wereld ligt straks in... Griekenland. Bij Athene wordt gewerkt aan deze bijzondere plaats. Dit houdt het in.

Technology07.05.2024

De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Er wordt al veel gepland voor op de maan. Er komen zelfs robothonden aan te pas. Die zijn bedoeld om de Sint Bernards van de maan te worden.

Technology10.04.2024

De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden

Verder lezen over Toekomst

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

De slimste manier om je terugleverkosten laag te houden, is door zoveel mogelijk van je eigen energie zelf te gebruiken. Wat je immers zelf gebruikt, hoef je niet terug te leveren. En kost je dus niets extra’s. Zo houd je grip op je energierekening.

Technology13.06.2024

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

Houd je energierekening laag