Een iPad ontplofte in de Apple Store in Amsterdam, en dat is niet de eerste keer

Een iPad ontplofte in de Apple Store in Amsterdam, en dat is niet de eerste keer

Vorig artikel Volgend artikel

Boem! Daar ging een iPad in de Apple Store in Amsterdam, helemaal naar de Filistijnen. Drie medewerkers kregen hierdoor last van hun luchtwegen. De winkel is direct ontruimd.

Batterijen Apple

De oorzaak was waarschijnlijk een lekkende batterij die oververhit raakte. Het was geen typische ontploffing met rook en vuur. De iPad is meteen in een bak met zand gelegd. De brandweer ventileerde de winkel, waarna het weer veilig was.

Apple gebruikt lithium-ion batterijen. Ze zijn compact en hebben veel energie in zich. Het nadeel van dit type batterij is echter dat de elektroden te heet kunnen worden. Dit kan het gevolg zijn van een productiefout, schade, nep-opladers of dikke pech. Gelukkig komen zulke situaties niet vaak voor.

Advies

Toch is het niet de eerste keer dit jaar dat er een ontploffing is in een Apple Store. Dit jaar in januari ontplofte een batterij van een iPhone in Zurich. Ook in Valencia was het raak. Daarnaast zijn er ook meldingen van ontplofte batterijen gekomen die vervangen werden door bedrijven die niet van Apple zijn. Meestal gaat het goed, maar als de batterijen niet goed worden gebruikt. Een advies van de brandweer is om altijd de bijgeleverde oplader te gebruiken. Ook moet je niet onnodig lang een apparaat aan de oplader leggen.

[Afbeelding © Fotolia]

Meer content

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies