Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De iPhone Apps Store bevat een applicatie die consumenten toelaat informatie op te vragen omtrent een product dat ze in de supermarkt willen kopen, door simpelweg de naam ervan in te typen. GoodGuide.com wil een ‘groene’ consumentengids zijn en bevat inmiddels reviews over 75.000 producten uit meer dan 200 bronnen, waaronder studies van de overheid, ngo’s en academici.
Elk product krijgt ook een score tussen 1 en 10 toegekend. Een andere klik geeft informatie over eventuele bijwerkingen van ingrediënten die het product bevat, hoe het product gerecycleerd kan worden en of er minderheden in de raad van bestuur van het bedrijf vertregenwoordigd zijn. Consumenet komen ook te weten of het bedrijf de arbeidswetten respecteert.
GoodGuide.com, het geesteskind van Dara O’Rourke, die milieu- en arbeidsproblematiek onderwijst aan de universiteit van Californië in Berkeley, haalde in 2007 zo’n 3,7 miljoen dollar op bij de risicokapitaalgroepen New Entreprise Associates en Draper Fisher Jurvetson.
Het businessmodel blijft voorlopig onduidelijk, want GoodGuide weigert geld aan te nemen van de bedrijven wiens producten in de database worden opgenomen en de site vertoont evenmin advertenties. Geld wordt voorlopig enkel verdiend met klanten die doorklikken naar sites als Amazon en daar iets kopen.
De iPhone 3GS zal consumenten toelaten de barcode van een product te scannen, eerder dan de naam ervan in te typen, om de informatie op te halen. Verschillende bedrijven anticiperen op deze nieuwe evolutie door vrijwillig informatie over hun producten aan GoodGuide vrij te geven.
Volgens Daniel Goleman, auteur van het boek ‘Ecological Intelligence’, kan de site een revolutionair effect hebben op industrie en handel, door consumenten op te voeden in de manier waarop ze producten kopen. Goleman zelf wisselde van shampoomerk, nadat uit informatie die hij via GoodGuide in handen kreeg bleek dat zijn voorkeursmerk niet echt een ‘groen’ merk was.
Maar een teveel aan informatie zou ook wel eens averechts kunnen werken, zegt John R. Ehrenfeld van de International Society for Industrial Ecology. Door tientallen gegevens in een cijfer te steken, kunnen consumenten onmogelijk adequaat geïnformeerd worden over de gevolgen van elk gebruikt ingrediënt.
Verder lezen over Apple
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Mobile17.10.2024
Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone
Entertainment15.10.2024
Populaire sci-fi-drama Silo heeft een nieuwe trailer
Verder lezen over iPhone
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets21.10.2024
Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes
Mobile17.10.2024
Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone
Mobile09.10.2024
Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile02.10.2024