Social Media20.07.2016

Snapchat doet patentaanvraag voor beeldherkenning voor reclames


Maak je een Snap van je kop koffie in de ochtend? Hoe zou het zijn dat je dan een filter van Starbucks eroverheen kunt plaatsen? Het zou binnenkort zo maar eens mogelijk kunnen zijn op Snapchat. Het bedrijf heeft namelijk een patentaanvraag gedaan voor beeldherkenning van foto’s. Gebruikers zouden reclameboodschappen moeten krijgen naar aanleiding van beelden die ze eerder hebben verzonden naar vrienden. De patentaanvraag is in januari van dit jaar gedaan.

In combinatie met locatiegegevens zouden de reclames nog gerichter kunnen worden ingezet. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingsbon uitdelen. Er zijn nu al locatiefilters op Snapchat. Deze zijn vaak te vinden in steden of als er een evenement is. Filters kunnen gekocht worden door bedrijven.

Voorbeeld van hoe een dergelijke advertentie op Snapchat werkt.
Voorbeeld van hoe een dergelijke advertentie op Snapchat werkt.

In de patentaanvraag zie je een voorbeeld van een kop koffie, maar ook van bijvoorbeeld the Empire State Building. Als iemand daar een foto van maakt, kun je als je aan het swipen bent naar een filter, een overlay krijgen van King Kong die aan de top van het gebouw hangt, of iets dergelijks. De patentaanvraag is natuurlijk gewoon maar een patentaanvraag en hoeft dus niet noodzakelijk overeen te komen met concrete plannen van Snapchat. Als Snapchat deze functie echt gaat integreren in de app, zal dit voor meer inkomsten voor het bedrijf gaan zorgen. Wij zijn benieuwd of deze beeldherkenningsfunctie er echt gaat komen! We houden jullie op de hoogte.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

Verder lezen over Snapchat

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Snap, het bedrijf achter Snapchat, kwam een paar jaar geleden met een vernuftig idee: een kleine Snap-gele drone van plastic waarmee je je Snaps nog interessanter kon maken. Het apparaatje heet Pixy en de verkopen deden...

Gadgets02.02.2024

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Gevaarlijke drones…
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

Snapchat heeft in 2023 niet het beste laten zien van AI: hun AI-chatbot maakte afspraakjes met kinderen en dan was er ook nog een akkefietje met de AI-chatbot die ineens een story plaatste van een plafond. Vreemd. Aan de...

Social Media12.01.2024

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality