Snapchat doet patentaanvraag voor beeldherkenning voor reclames

Snapchat doet patentaanvraag voor beeldherkenning voor reclames

Vorig artikel Volgend artikel

Maak je een Snap van je kop koffie in de ochtend? Hoe zou het zijn dat je dan een filter van Starbucks eroverheen kunt plaatsen? Het zou binnenkort zo maar eens mogelijk kunnen zijn op Snapchat. Het bedrijf heeft namelijk een patentaanvraag gedaan voor beeldherkenning van foto's. Gebruikers zouden reclameboodschappen moeten krijgen naar aanleiding van beelden die ze eerder hebben verzonden naar vrienden. De patentaanvraag is in januari van dit jaar gedaan.

In combinatie met locatiegegevens zouden de reclames nog gerichter kunnen worden ingezet. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingsbon uitdelen. Er zijn nu al locatiefilters op Snapchat. Deze zijn vaak te vinden in steden of als er een evenement is. Filters kunnen gekocht worden door bedrijven.

Schermafbeelding 2016-07-19 om 12.27.58
Voorbeeld van hoe een dergelijke advertentie op Snapchat werkt.

In de patentaanvraag zie je een voorbeeld van een kop koffie, maar ook van bijvoorbeeld the Empire State Building. Als iemand daar een foto van maakt, kun je als je aan het swipen bent naar een filter, een overlay krijgen van King Kong die aan de top van het gebouw hangt, of iets dergelijks. De patentaanvraag is natuurlijk gewoon maar een patentaanvraag en hoeft dus niet noodzakelijk overeen te komen met concrete plannen van Snapchat. Als Snapchat deze functie echt gaat integreren in de app, zal dit voor meer inkomsten voor het bedrijf gaan zorgen. Wij zijn benieuwd of deze beeldherkenningsfunctie er echt gaat komen! We houden jullie op de hoogte.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies