Social Media13.01.2015

De evolutie van (Social) media monitoring


Het is 2015, en het is de afgelopen jaren wel duidelijk geworden dat de manier waarop we met informatie omgaan aan het veranderen is. De stortvloed van artikelen lijkt alleen maar groter te worden. Niet zo gek natuurlijk, het BuzzWord van de afgelopen tijd is niet voor niets “Content Marketing”, oftewel, giet je commerciële boodschap in een verhaal, in plaats van in een advertentie. Het is bijna onmogelijk om hier niet aan mee te doen, want Google straft je af door het verlagen van je pagerank als je niet regelmatig je content vernieuwd of aanvult op je site.

We zien dat ook Twitter en Facebook hierop inspelen door middel van het faciliteren van technieken om content op websites via deze sociale platformen eenvoudig te verspreiden. Het idee is natuurlijk dat je als schrijver van een artikel gaat betalen om het artikel bij je doelgroep te krijgen.

Het betekend dat zowel Twitter als Facebook steeds meer een “content distributie” functie gaan vervullen. We zien dit nu al zeer sterk. Gemiddeld bevat 80% van alle Facebook posts en Twitterberichten een link naar een externe website, vaak een artikel, soms ook een afbeelding of een video. Hiermee verworden zowel Twitter als Facebook tot “versterkers” van nieuws, en wordt de rol van deze platformen als generatoren van nieuws gemarginaliseerd.

Natuurlijk blijven Twitter en Facebook belangrijk als het gaat om het beoordelen van meningen, maar vaak gaan deze meningen over een nieuwsartikel of blogpost dat niet “Native” op deze platformen is geplaatst, maar via een link naar een gespecialiseerde nieuwswebsite of Blog. Hier zitten namelijk de mensen voor wie het hun vak is om artikelen met een hoge nieuwswaarde te schrijven. I.e. de beroepsbloggers, de journalisten, de PR medewerkers van grote bedrijven, etc.

Wil je echt begrijpen wat er gebeurd in je wereld, dan is het dus zaak om niet alleen de sociale platformen te monitoren, juist niet, je moet je concentreren op het daadwerkelijke nieuws uit gevalideerde bronnen. Facebook en Twitter kunnen wel een duiding geven over de verspreiding van het nieuws, maar wat opvalt, is dat ook de websites buiten deze platformen hetzelfde doen. Als een gebeurtenis belangrijk is, of een hoge nieuwswaarde heeft, dan zien we dat het bericht op zeer veel andere websites ook verschijnt. Je kan dus stellen dat je, wil je weten of bepaald nieuws impact heeft, niet eens Twitter en Facebook hoeft te monitoren! Als redacties van nieuwswebsites het artikel of het nieuws overnemen dan weet je dat het blijkbaar belangrijk nieuws is.

Zullen we het woordje “Social” maar weglaten?

Het lijkt erop dat we voortaan moeten praten over Media Monitoring. Willen we echt begrijpen wat er over ons wordt gezegd, met duidelijke meningen en context, dan is het zaak dat we volledige artikelen gaan verzamelen over bepaalde onderwerpen vanuit gevalideerde bronnen. Deze onderwerpen kunnen bestaan uit bedrijfsnamen (Hoe en hoe vaak wordt ik genoemd als onderneming in de media) uit namen van concurrenten (Hoe en hoe vaak worden mijn concurrenten genoemd) of uit onderwerpen die een hele sector beslaan (wat gebeurt er op dit moment in de zuivel industrie?).

Het vervelende is dat ondanks dat we hele artikelen kunnen ophalen, we nog steeds genoodzaakt zijn om de artikelen daadwerkelijk te lezen, als we willen weten waar het over gaat. Alle huidige monitoring tools kunnen je vertellen Dat er iets is gebeurt, wanneer dat is gebeurt en hoe vaak het verschenen is in de online en soms ook offline pers. Wanneer je dit soort monitoring toepast zal je gedwongen worden om op zoek te gaan naar “Pieken” in de tijd, en dan de artikelen gaan lezen, om precies te begrijpen waar ze over gaan. Dit is geen probleem als je weinig data hebt. De meeste bedrijven genereren geen 50.000 artikelen in bijvoorbeeld 12 weken. Het wordt problematisch als je niet langer alleen een lokaal bedrijf of lokaal merk wilt monitoren maar een multinational zoals IBM, Apple, Unilever of ING, of een hele sector wereldwijd, bijvoorbeeld de zuivel sector, in meerdere talen.

Het is natuurlijk niet gezegd dat Twitter en Facebook niet hun waarde hebben, als je wilt weten hoe vaak consumenten het over een merk, product, persoon of bedrijf hebben, dan kan het waardevol zijn. Als je Monitoring inzet als “customer engagement tool” dan heeft het zeker zin. Maar als je op zoek bent naar de WAT vraag, i.e. WAT is er de laatste tijd gebeurt bij Apple, zijn er bedrijfsacquisities geweest? Zijn er partnerships aangegaan? Zijn er product lanceringen geweest? Hoe wordt Apple genoemd als het gaat om duurzaam ondernemen? Welke personen worden vaak in relatie gebracht met Apple? Welke bedrijven worden vaak genoemd rondom Apple? In welke Sectoren van de economie is Apple dominant aanwezig? En waarom? Dit zijn de strategische vragen die elk management team wil weten. Je kan deze vragen ook invullen voor hele industrie sectoren, bijvoorbeeld: Welke personen worden vaak in relatie gebracht met de zuivel industrie? Welke bedrijven zijn dominant aanwezig in deze sector? Zijn er overnames geweest? Zijn er partnerships afgesloten? Zijn er productlanceringen geweest? Wat is “on top of mind” als het gaat om duurzaamheid in de zuivel sector?

Als je dit soort vragen snel kunt beantwoorden, zonder honderden artikelen te lezen, dan heb je een voorsprong.

Met de huidige tools weten we DAT er iets is gebeurt, maar niet WAT er is gebeurt

We weten DAT er iets gebeurt
We weten DAT er iets gebeurt
Weten WAT er is gebeurt
Weten WAT er is gebeurt

We moeten dus op zoek naar systemen die antwoorden kunnen geven op dit soort vragen. Dus niet alleen meer verzamelen en zien DAT er op een bepaald moment iets is gebeurt, maar ook WAT er is gebeurt. We noemen dit inzicht verkrijgen. Inzicht geeft ons houvast als we beslissingen moeten nemen over strategische kwesties zoals innovatie richtingen, marketing en PR strategieën, product lanceringen, export verkenningen, etc.

Het toepassen van semantische technieken

Als lezer denk je natuurlijk, ja, dit wil ik, maar hoe moet dit dan? Welnu, waar het op neer komt is dat we computers moeten leren begrijpend te lezen. Een computer moet in staat zijn om uit ongestructureerde tekst zaken als Bedrijfsnamen, sector aanduidingen, persoonsnamen, industrie termen, topics en andere zaken uit de teksten te halen, en die aan te bieden als filtermogelijkheid op de gepresenteerde data. Overal in de wereld zijn al vele onderzoeksgroepen bezig om dit voor elkaar te krijgen. Een van de voorlopers hier is OpenCalais van Reuters, en OpenDover van BuzzTalk. Dit zijn beiden zeer krachtige semantische tagging engines, die honderden publicaties per seconde kunnen analyseren en kunnen voorzien van Semantische Meta data.

Conclusie:

Een logische evolutie van media monitoring is duiding van de informatie die gemonitord wordt. We zijn niet op zoek naar informatie, maar naar inzicht. We willen niet weten DAT er iets is gebeurt, maar WAT er is gebeurt. Weten DAT er iets gebeurt als het over je merk, je concurrent of je sector gaat geeft geen inzicht, weten WAT er is gebeurt als het over je merk, concurrent of sector gaat, dat geeft inzicht, en daarmee waarde.

Herman Vissia

Dr. Herman Vissia is DGA van het software ontwikkelbedrijf Byelex en doet al jaren onderzoek naar geautomatiseerde beslissingsondersteunings-systemen en kunstmatige intelligentie in nauwe samenwerking met de Staatsuniversiteit in Minsk. Verder staat hij bekend als een gepassioneerd spreker die thuis is op grote internationale conferenties en hij publiceert regelmatig wetenschappelijke artikelen over onderwerpen die gelieerd zijn aan Big Data.

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes