Social Media06.07.2011

Hoe gaat het met Retail en Facebook?


hoe-gaat-het-met-retail-en-facebook.jpg
hoe-gaat-het-met-retail-en-facebook.jpg

Retailers beseffen dat Social Media een rol van betekenis zouden kunnen gaan spelen in de relatie met consumenten. Met de nadruk op ‘zouden kunnen’, want behoorlijk veel toonaangevende ketens kijken nog steeds de kat uit de boom of weten niet hoe effectief te starten. Ik weet uit ervaring dat er in veel directie kamers nog steeds het beeld bestaat dat alleen webwinkels ‘webcare’ nodig hebben en dat Social Media vooral iets is voor hun eigen schoolgaande kinderen. ‘Geld verdienen doen we met de folder’.

Maar gelukkig zijn er uitzonderingen (zie ook mijn eerdere posts). Een aantal grote Nederlandse winkelmerken heeft niet stilgezeten. Het verloop van de fan-aanwas op de Facebook pagina’s van deze retailers geeft een aardig beeld over de stand van zaken. Onderstaande grafiek toont het aantal volgers van een aantal formules van oktober 2010 tot en met juni 2011 (bron tND Retail). En eerlijk gezegd is er nog weinig reden om over het succes van de daken te schreeuwen. Wanneer het aantal volgers gerelateerd wordt aan het aantal filialen is de Bijenkorf met 1.712 de koploper. Met meer dan 30.000 fans van de Nederlandse Facebook pagina voert HEMA in absolute getallen wel de lijst aan, maar dat zijn per filiaal 79 volgers. HEMA is vooral groot op Facebook omdat het in vergelijking met andere Nederlandse winkelbedrijven met een Facebook pagina, wekelijks het grootste aantal klanten bedient. Overigens is HEMA geen uitzondering in het lage aantal volgers per winkel. Andere retailers die op Facebook hard aan de weg timmeren zoals Hunkemöller of Etos moeten het doen met respectievelijk 51 en 32 volgers per vestiging. Ter vergelijking Victoria’s Secret, ’s werelds meest succesvolle retailer op Facebook, heeft bijna 14.000 volgers per vestiging.

-1251.jpg
-1251.jpg

Bij iedere formule is de strategie en de mate van integratie met de overige kanalen anders. Maar bij het bestuderen van het Facebook ‘Prikbord’ valt het direct op dat interactie en het belonen daarvan direct leidt tot een sterke toename in het aantal volgers. De Bijenkorf heeft dit vooral gedaan rondom haar traditionele Dwaze Dagen en Maffe Marathon terwijl Etos de grootste groei realiseerde met een gratis product actie voor Facebook Fans. De grootste fangroei bij HEMA is afkomstig van de wijze waarop Facebook in folder en nieuwsbrief werd opgenomen. In periodes dat er weinig initiatief is tot interactie is duidelijk zichtbaar de groei terugvalt tot ‘organische’ groei van Facebook. Overduidelijk is dat de nu actieve bedrijven een waardevolle voorsprong in ervaring opbouwen in vergelijking met de passieve concurrenten. Het reageren op vragen, klachten, suggesties en leren welke posts wel en niet effectief zijn, haal je niet uit een boekje maar moet je simpelweg doen. Dit geldt ook voor de keuze in on-line advertentie ondersteuning of het gebruik van tools. Tot verbazing hoor ik geregeld dat er bedrijven zijn die zelf content management tools (laten) ontwikkelen voor Sociale Media. Dit terwijl deze ‘of the shelf’ verkrijgbaar zijn, zelfs specifiek voor het winkelbedrijf ontwikkeld waarbij één pagina voor meerdere talen en landen volstaat.

Wat is de volgende stap als het werven van volgers met leuke acties, spelletjes achter de rug is? In de VS zijn er al heel wat winkelbedrijven die aan F-Commerce doen (webwinkel geïntegreerd de Facebook pagina). Daarnaast zijn regionale folder aanbiedingen, het verkopen van cadeau kaarten en ‘how-to’ communities een waardevol onderdeel van de Facebook pagina. Bij de Nederlandse winkelketens is daar nog maar weinig van te bespeuren. Tot die tijd zijn er veel succesvolle en minder succesvolle probeersels te verwachten waarbij het voordeel en de winkans voor consumenten erg hoog is gezien het aantal volgers. Enkele voorbeelden op dit gebied van de retailers in de grafiek: de felicitatie Birthdaywall met kado van Rituals, Zomerbandjes van Etos, Gratis testproducten bij HEMA, vakantiegeld bij de Bijenkorf of een Summer City Trip voor 2 bij Hunkemöller. En om dan maar af te sluiten met een aloude retail slogan: “vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Retail

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Black Friday is hier! Het is natuurlijk heel de week al aanbiedingen en korting. Maar vandaag kunnen koopjesjagers wereldwijd hun hart ophalen met duizenden deals en kortingen.

Gadgets29.11.2024

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin