Uit recent onderzoek van videoplatform TubeMogul is gebleken dat microblog Twitter een steeds grotere rol gaat spelen als het gaat om het aanjagen van verkeer naar een video. Het aantal keren dat er vanaf Twitter naar een video wordt verwezen is inmiddels vele malen groter dan dat gebeurt vanaf Facebook, Yahoo!, Google of Bing. Voor mensen die regelmatig hun reukorgaan in de statistieken van hun website steken geen verrassing: Twitter is een belangrijke traffic driver.
Volgens het onderzoek van TubeMogul stijgt het aantal verwijzingen naar video’s op Twitter elke maand met maar liefst 28%. Op andere sites, zoals Yahoo en Facebook, neemt het aantal verwijzingen ook nog steeds toe maar is de groei aanzienlijk kleiner.
Uit het onderzoek blijkt ook dat kijkers van een video via Twitter een stuk langer blijven kijken dan andere passanten. Gemiddeld kijkt een bezoeker via het microblog meer dan 2 minuten van een video alvorens hij verder gaat. Dat is ruim 10 seconden meer dan de kijktijd wanneer men via bijvoorbeeld Yahoo! binnenkomt.
Hoewel deze cijfers zijn opgemaakt voor videocontent, is de trend die we er uit herleiden ook toe te passen op andere content, zoals bijvoorbeeld blogposts. Twitter neemt een steeds belangrijkere rol in als aanjager en mensen die via het platform binnenkomen blijven langer kleven.
De kracht zit hem in de snelheid en het volume waarmee content kan worden gedeeld. Via een simpele retweet bereikt een verwijzing al snel een grote groep mensen. En wanneer meerdere mensen in je tijdlijn reppen over een video (of andere content) ben je al snel geneigd toch even te gaan kijken. Daar bovenop komt nog eens de “peer curated”-factor: een verwijzing van een ander persoon wordt met een positiever sentiment benadert. Steeds meer mensen leggen hun vragen voor aan hun Twitter-vrienden in plaats van een oneindige sessie Google-resultaten door te moeten akkeren.
De cijfers van TubeMogul zijn dus niet verbazingwekkend, kijkend naar het grotere plaatje. Juist van dat grote plaatje zou ik graag wat meer cijfers terug horen én zien. Tijd dat daar eens onderzoek naar wordt gedaan!
Verder lezen over Analytics
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024