De hel is nabij in Diablo III

Ruim 12 jaar hebben we moeten wachten op de game die al werd uitgesteld voor we een release date wisten. De beta gaf veel opschudding, in de loop van de beta werd ook duidelijk dat vernieuwing over het algemeen niet werd gewaardeerd door de oude garde. En nu is het zover, Diablo III ligt in de winkels. Incompleet ook nog. Het PvP gedeelte moet nog komen, dat was nog niet goed genoeg. Toch is de game uitgebracht, Blizzard wou geen zelfmoorden door uitstel van een game op zijn geweten hebben. Diablo III is iets ouds, maar dan nieuw. En Blizzard weet precies hoe je zoiets moet maken!

De hel is nabij in Diablo III

12 jaar werk zijn duidelijk te zien, de omgevingen - die overigens random worden gegenereerd - zijn prachtig vormgegeven. Goed, het is geen Crysis of een Battlefield 3, het is een compleet eigen stijl. Veel detail, mooie belichting en prachtige effecten. Rook en andere gassen krijgen diepte en verschillen van vorm en kleur, erg subtiel. Bij het afslachten van vijanden komt er een grote hoeveelheid bloed en gore vrij, ieder stukje is uniek. En alsof dat nog niet genoeg is zijn de wapens en armour duidelijk zichtbaar op je personage. Net als de animaties van aanvallen. Op alles is gelet.

Diablo III is verhaal gedreven, de game is opgebouwd uit verschillende acts, elke act vind weer plaats op een andere locatie. Binnen deze acts wordt het verhaal verteld door in-game gesprekken. Af en toe komt er dan weer een prachtige cut-scene voorbij, ook iets waar Blizzard veel werk en tijd in heeft gestopt. Zo'n act doorloop je via quests die vrij lineair zijn opgesteld, denk aan dingen als 'vind een voorwerp' of 'zoek de uitgang'. Simpel, maar uitdagend genoeg, want uiteindelijk bestaat Diablo III uit slechts één ware actie: Klik.

De besturing is erg soepel, klik met de muis om te lopen, of houd deze ingedrukt. Wanneer op vijanden gericht voer je bij een klik een aanval uit. Er zijn veel verschillende aanvallen per klasse, maar je kan er maar 6 gebruiken. Je moet deze aanvallen - afhankelijk van hun type - op een plaats zetten. Je 2 muisknoppen en de nummertjes 1 tot en met 4. Dan zijn er nog een heleboel sneltoetsen, voor het drinken van een potion, je skills of je inventory.

dh-009-large

Heeft Blizzard dan in die 12 jaar de game foutloos gemaakt? Nee. Er zitten nog wat bugs en eigenaardigheden in. Zo 'schoot' ik tijdens het vechten vaker terug op een plaats waar ik een seconde geleden stond, oorzaak: Lag. Vrij onbelangrijk meestal, je speelt gewoon verder. Helaas heeft dit wel al eens mijn dood betekent, dat is dan weer wat minder.

Ook de besturing heeft zijn nadeel. Bij ranged wapens moet je de shift-toets ingedrukt houden wil je schieten, je moet namelijk op je vijand klikken, en als je ernaast klikt loop je gewoon door die horde demonen heen. Voor een klasse als de barbarian maakt dat niks uit, maar een demon hunter heeft daar toch wat problemen mee.

Door de verhaal gedreven structuur is Diablo III de 'save & exit' knop van zijn voorganger verloren. Goed, in Diablo II kwam je dan weer in je kamp uit, maar je level en spullen werden wel gesaved. Nu ben je afhankelijk van checkpoints. Die bereik je alleen wanneer je voortgang maakt in een quest. Dit is vrij dramatisch, je moet dus echt gelijk een dik uur spelen, want een half uurtje zou voor niets zijn geweest. Ook het ontbreken van PvP is een grote misser van Blizzard.

Diablo III kampt met wat problemen die niet echt van de game zelf afkomen. Blizzard heeft zich uitgevogeld dat een constante verbinding met het internet - liever gezegd: Met de servers - verplicht is. Elke keer moet je dus inloggen, op zich niet erg, als de servers de capaciteiten hadden. De servers zijn nu vaak down vanwege een overload (error 37) of ze zijn down vanwege noodonderhoud (error 75). Gelukkig kan je wel selecteren op welke regio je speelt. Zo speel ik Diablo III op de Amerikaanse servers, uitgaande van het feit dat het daar nacht is als het hier dag is. Het is dus te omzeilen, maar je kan na een keuze niet switchen, je save game staat namelijk ook op die server, en helaas wordt die save game niet gesynchroniseerd met de rest.

barb-002-large

Diablo III is een geweldig spel, het PvP gedeelte krijg je in een gratis update dus dat zit wel goed. De 5 verschillende klassen bieden uren aan gameplay die je ook nog eens in co-op kunt doorbrengen. En dankzij het Auction house kun je het geld wat je aan deze game hebt besteed weer terug verdienen, mits je zeldzame items tegenkomt. Ideaal toch!

Diablo 3 is ontwikkeld en uitgegeven door Blizzard op 15-5-2012 voor PC (getest) en Mac.