De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In de afgelopen jaren zijn erg veel mensen overgestapt op alles in 1 pakketten. Mensen stapten vooral over vanwege het voordeel. Tegenwoordig is het voordeel nog altijd een belangrijk argument, maar internet snelheid en televisie aanbod winnen terrein.
Een duidelijk voordeel bij alles in 1 is natuurlijk het prijs verschil in verhouding met de diensten afzonderlijk. Alles in 1 abonnementen zijn abonnementen waarbij je internet, televisie en vaste telefonie combineert. Er is tegenwoordig zelfs nog meer korting mogelijk. De twee marktleiders, KPN en Ziggo, bieden namelijk quad play aan met aantrekkelijke korting en extra’s. Bij quad play combineer je naast internet, televisie en vaste telefonie ook je mobiele abonnement. De markt raakt langzaam verzadigd en klanten zien het prijsvoordeel tegenwoordig als steeds minder belangrijk. Dat blijkt uit het meest recente Triple play Insights rapport. In 2017 begint men het steeds belangrijker te vinden hoe snel het internet is of welke extra televisie pakketten men krijgt. De verschuiving in voorkeur is het gevolg van verschillende ontwikkeling.
Markt van multi play raakt verzadigd
De markt van mensen die meerdere diensten bij een provider afnemen (multi play) raakt langzaam verzadigd. Afgelopen kwartaal steeg het aantal nieuwe multi play afnemers naar ruim 6,5 miljoen huishoudens, maar de stijging zwakt af. Dat kan ook bijna niet anders want Nederland telt in 2016 iets meer dan 7,72 miljoen huishoudens. We zien nu langzaam maar zeker een verschuiving binnen de drie multi play groepen. Het aandeel quad play afnemers stijgt langzaam en die stijging gaat bijna volledig ten koste van Alles in 1 afnemers. Het is een logische trend omdat je voor quad play ook alles in 1 nodig hebt met een mobiel abonnement.
Op dit moment zijn het alleen KPN en VodafoneZiggo die ook echt voordeel bieden bij quad play. Aangezien de meeste mensen al flinke korting krijgen met de alles in 1 pakketten, worden andere factoren als het aantal kanalen en de internetsnelheid doorslaggevend. Omdat bijna elk huishouden al een Alles in 1 abonnement heeft, wordt het mogelijke voordeel bij overstappen natuurlijk ook minder groot.
Zenderkeuze en internet snelheid nemen in belang toe
Volgens het Triple play Insights (TpI) rapport blijft kosten nog altijd de belangrijkste factor. De onderzoekers zien, dat televisie aanbod en internet belangrijker worden in de keuze van een consument voor een alles in 1 provider. Telefonie is tegenwoordig de minst belangrijke reden en we zien steeds meer providers zonder een vaste lijn in het standaard alles in 1 pakket. Tegenwoordig is het televisie aanbod belangrijker aan het worden. TV aanbod is een belangrijke reden voor mensen om van alles in 1 provider te wijzigen. Afgelopen jaar heeft Ziggo hierin een grote slag gewonnen. Je kunt namelijk als Nederlandse consument alleen via Ziggo naar de populaire zender HBO kijken. Daarnaast zijn de sportzenders van Ziggo en Fox ook populair. Het TpI onderzoek toont bijvoorbeeld aan, dat mensen voor Ziggo kiezen vanwege het keuze aanbod. Men kiest KPN vanwege de goede naam van de provider. KPN scoort hoog in NPS, klanttevredenheid.
Nu steeds meer mensen overstappen naar Alles in 1 abonnementen begint de markt langzaam verzadigd te raken. Al dat voordeel maakt meer voordeel natuurlijk minder belangrijk als reden om over te stappen. De uitdaging van providers in de komende jaren ligt naast aantrekkelijke prijzen ook in optimaal televisie aanbod en hoge internetsnelheid.
[Afbeelding ©
Boggy
– Adobe Stock]
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Smartphone
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Mobile07.03.2024
Zijn er telefoons die beter zijn dan de iPhone 15 Pro?
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024