Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De beslissing die de Amerikaanse zangeres Taylor Swift vorig jaar nam om al haar muziek van Spotify te halen was economisch gezien verstandig. Ondanks de snelle groei van de streaming muziekdiensten maakt hun bedrijfsmodel het bijna onmogelijk om een degelijke auteursrechtenvergoedingen te betalen aan artiesten. Zo is te lezen in een rapport van Leika Kawasaki, analist bij het consultancybureau Strategy Analytics.
De beslissing van Taylor Swift maakte vorig jaar een debat los over de voordelen en problemen van streaming muziekdiensten voor muzikanten. Swift zei dat de beschikbaarheid van haar songs op diensten zoals Spotify en Pandora ervoor zorgde dat ze veel minder albums verkocht. “Iedereen klaagt over de krimpende muziekverkopen, maar niemand probeert zijn manier van werken te veranderen,” zei Swift toen.
Uit cijfers die vorige maand werden vrijgegeven bleek dat bijvoorbeeld Pharell Williams
slechts 2.700 dollar verdiende aan 43 miljoen streams van het nummer ‘Happy’.
Hogere vergoedingen onmogelijk
Leika Kawasaki geeft Swift gelijk. Volgens Kawasaki laat het economische model waarop de streamingdiensten zijn gebaseerd, geen hogere auteursrechtenvergoedingen toe. Zeker de diensten die gratis worden aangeboden aan de consumenten en die betaald worden met advertentie-inkomsten kunnen volgens haar nooit veel opbrengen voor artiesten.
”
Het gevolg zou kunnen zijn dat we misschien nooit meer zoveel zullen spenderen aan muziek dan 10 jaar geleden werd gedaan,” aldus Kawasaki.
De cijfers in het rapport geven aan dat de inkomsten van Spotify het voorbije jaar weliswaar zijn gestegen, maar tevens diende bij de maandelijkse inkomsten per gebruiker een terugval geregistreerd te worden.
”
De kosten voor het verwerven van rechten op muziek stijgen voor Pandora en Spotify parallel met de groei van het aantal abonnees,” geeft Kawasaki aan. “Een hogere winstmarge of hogere vergoedingen voor muzikanten zijn daardoor ook in de toekomst niet erg waarschijnlijk.”
Snelle groei
Spotify telt nu 50 miljoen actieve gebruikers. Een kwart van die groep bestaat uit betalende abonnees. Ook YouTube en Apple
werken aan de lancering of uitbreiding van streaming muziekdiensten.
De groei van de inkomsten uit digitale muziekdiensten, die vorig jaar 14% stegen, kan de daling in de fysieke cd-verkoop echter niet compenseren. De enige oplossing is volgens Kawasaki het aanrekenen van hogere tarieven aan adverteerders en abonnees van de streamingdiensten.
Het rapport wijst ook op
een trend die een bedreiging zou kunnen vormen voor Spotify en Pandora. Steeds meer bedrijven begeven zich op de streamingmarkt en ook technologiefabrikanten beginnen zich nu op de sector toe te leggen.
Doordat die partijen vooraf geïnstalleerde applicaties aan gebruikers van smartphones, tablets en computers kunnen aanbieden, zouden ze op termijn bijzonder succesvol kunnen worden. ”
Het
machtsevenwicht in de digitale muzieksector zou wel eens kunnen veranderen
,” besluit Kawasaki.
[Afbeelding by Ronald Woan – Flickr CC]
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Verder lezen over Streaming
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment13.03.2024
Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming
Entertainment08.03.2024